Запис Детальніше

Досвід викладачів Київського університету у контексті розвитку української фольклористики (1902-1950 рр.)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712147/
 
Title Досвід викладачів Київського університету у контексті розвитку української фольклористики (1902-1950 рр.)
Experience of teachers of the Kievan university is in the context of development of the Ukrainian specialist in folk-lore (1902-1950)
 
Creator Вовк, М.П.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
374 Education and training out of school. Further education
378 Higher education. Universities. Academic study
39 Cultural anthropology. Ethnography. Customs. Manners. Traditions. Way of life. Folklore
 
Description У статті актуалізується проблема становлення фундаментальних засад національної науки й освіти в умовах класичних університетів. Викладачі провідних вищих навчальних закладів обгрунтували теоретичні і методологічні засади різних наук, розвивали традиції освітньої практики на засадах культуровідповідності, полікультурності та міждисциплінарності. Проаналізовано науковий і педагогічний досвід викладчів Київського університету першої половини ХХ ст., що зумовило перспективність розвитку теорії і практики української фольклористики, детермінувало процеси професіоналізації й інституалізації й фольклористичній галузі. Учені-педагоги брали участь в організації українознавчих курсів для вчителів, зініціювали впровадження спеціалізації з народної словесності, організовували проблемні авторські семінари, впроваджували елементи фольклорно-етнографічні практики тощо. Доведено, що досвід викладчів Київського університету упродовж 1902-1950 рр. сприяв утвердженню професійних засад розвитку української фольклористики як унікальної науково-освітньої галузі.
The article deals with the problem of becoming of fundamental principles of national science and education in the conditions of classic universities. The teachers of leading higher educational establishments grounded theoretical and methodological principles of different sciences, developed traditions of educational practice on principles of culture correspondence, multiculturalness and interdisciplinary. Scientific and pedagogical experience of teachers of the Kyiv university of the first half of ХХ of century, that stipulated perspective of development of theory and practice of the Ukrainian specialist in folklore, determined the processes of professionalization and institutionalization and to industry of specialist in folklore, is analysed. Scientists-teachers participated in organization of Ukrainian studies courses for teachers, initiated introduction of specialization from folk literature, organized problem authorial seminars, folklore-ethnographic practices inculcated elements and others like that. It is well-proven that experience of teachers of the Kyiv university during 1902-1950 assisted claim of professional principles of development of the Ukrainian specialist in folklore as unique scientifically-educational industry.
 
Publisher Лисенко М.М.
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712147/1/%D0%92%D0%BE%D0%B2%D0%BA%20%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0%20%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B8%D1%85%20%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D1%8C%202015.pdf
- Вовк, М.П. (2015) Experience of teachers of the Kievan university is in the context of development of the Ukrainian specialist in folk-lore (1902-1950) Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 1 (10). pp. 80-88.