Запис Детальніше

Корекційно-розвивальна спрямованість букваря Л. С. Вавіної у навчанні першокласників із розумовою відсталістю

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712167/
 
Title Корекційно-розвивальна спрямованість букваря Л. С. Вавіної у навчанні першокласників із розумовою відсталістю
Correction and developing direction of primery book by l. S. Bavina in training of first-graders with mental retardation
Коррекционно-развивающая направленность букваря Л. С. Вавиной в обучении первоклассников с умственной отсталостью
 
Creator Рібцун, Юлія Валентинівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
81 Linguistics and languages
 
Description У статті наголошено на важливості розробки навчально-методичного забезпечення початкової ланки навчальних закладів для дітей з особливостями психофізичного розвитку різних нозологій як одній з умов модернізації сучасної спеціальної шкільної освіти України, розкрито особливості психофізичного, зокрема мовленнєвого, розвитку дітей із розумовою відсталістю, здійснено науково-теоретичний і навчально-методичний аналіз корекційно-розвивальної спрямованості букваря для роботи з першокласниками зазначеної категорії у текстовому та позатекстовому компонентах.
The article emphasizes the need to develop educational and methodological support for the primary link of educational institutions for children with special educational needs of various nosologies as one of the conditions for modernizing the modern special school education in Ukraine. It is emphasized that pupiles with mental retardation due to the damage to the cerebral cortex have a persistent and irreversible impairment of cognitive activity, there is a significant inadequacy of the motivational, regulatory deficiency, unformed operational components of speech activity, gross violations of the overall dynamic organization of speech, which requires a constant systematic psycho- and logocorrectional support. The article is devoted to the scientific-theoretical and educational-methodical analysis of the corrector-developing orientation of the primery book for working with first-graders of the specified category in text and extra-textual components. It was ascertained that the primery book fully satisfies the educational needs of pupils, takes into account their age, psychophysical, social and cultural characteristics; Training material is characterized by practicality, internal consistency, unity of text, methodological integrity, interactivity, flexibility submitted assignments. It is noted that the semantic defect is the leading factor in the structure of systemic speech underdevelopment in the case of mental retardation, which is expressed in the difficulties of mastering the lexical, derivational and grammatical knowledge, so the letter provides step-by-step work not only in forming the skills of correct, expressive, fast, accurate, conscious reading, but also enrich the vocabulary, practicing different grammatical categories, basic skills of word formation and inflection, to develop of coherent speech.
В статье сделан акцент на необходимости разработки учебно-методического обеспечения начального звена учебных заведений для детей с особыми образовательными потребностями различных нозологий, как одного из условий модернизации современного специального школьного образования Украины; раскрыты особенности психофизического, в т. ч. и речевого, развития, детей с умственной отсталостью; произведен научно-теоретический и учебно-методический анализ коррекционно-развивающей направленности букваря для работы с первоклассниками указанной категории в текстовом и внетекстовом компонентах.
 
Publisher Видавничий дім «Букрек»
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712167/1/Vavina.pdf
- Рібцун, Юлія Валентинівна (orcid.org/0000-0002-2672-3704 <http://orcid.org/0000-0002-2672-3704>) (2017) Correction and developing direction of primery book by l. S. Bavina in training of first-graders with mental retardation Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови (12). pp. 99-105. ISSN 2313-4011