Запис Детальніше

Безпечність переходу до основної освітньої ланки: як це враховано у концепції нової української школи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712194/
 
Title Безпечність переходу до основної освітньої ланки: як це враховано у концепції нової української школи
Security of transition to the main educational level: as it is taken into account in the concept of the New Ukrainian School
Безопасность перехода на новую образовательную ступень: как это учтено в концепции новой украинской школы
 
Creator Дзюбко, Л.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Стаття присвячена питанням урахування у концепції «Нової української школи» (НУШ) наступності між початковою і основною ланками загальноосвітньої школи з точки зору забезпечення безпеки освітнього середовища. Розглянуто поняття безпеки, психологічної безпеки, безпеки освітнього простору, особливостей розвитку і умов навчання дітей під час переходу до основної ланки загальноосвітньої школи. Наголошено на ризиках зазначеного перехідного періоду та шляхах їх пропедевтики, які передбачені у концепції НУШ. Підсумовано, що концепція НУШ на рівні базової середньої освіти передбачає новий, більш безпечний освітній простір для розвитку і освіти школярів.
The Article is devoted to the issues of representation in the concept of «New Ukrainian school» (NUS) continuity between the primary and primary levels in terms of ensuring the safety of the school educational environment. The concepts of safety, psychological safety, security of educational space, features of development and learning conditions in the transition to the main stage of secondary school are considered. The risks of this transition period and the ways of their propaedeutics, which are provided in the concept of NUS, are noted. It is concluded that the concept of NUS at the level of basic secondary education is aimed at providing a new, safer educational space for the development and education of schoolchildren.
Статья посвящена вопросам представленности в концепции «Новой украинской школы» (НУШ) преемственности между начальным и основным звеньями с точки зрения обеспечения безопасности школьной образовательной среды. Рассмотрены понятия безопасности, психологической безопасности, безопасности образовательного пространства, особенностей развития и условий обучения при переходе на основную ступень общеобразовательной школы. Отмечены риски указанного переходного периода и пути их пропедевтики, которые предусмотрены в концепции НУШ. Подытожено, что концепция НУШ на уровне базового среднего образования направлена на обеспечение нового, более безопасного образовательного пространства для развития и образования школьников.
 
Publisher ДП "Інформаційно-аналітичне агенство"
 
Date 2018
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712194/1/%D0%94%D0%B7%D1%8E%D0%B1%D0%BA%D0%BE%20%D0%9B%D0%92.%20%D0%91%D0%B5%D0%B7%D0%BF%D0%B5%D1%87%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C%20%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D1%85%D0%BE%D0%B4%D1%83..._%20%20.pdf
- Дзюбко, Л.В. (orcid.org/0000-0003-3729-5394 <http://orcid.org/0000-0003-3729-5394>) (2018) Security of transition to the main educational level: as it is taken into account in the concept of the New Ukrainian School Psychological dimensions of personal interaction of subjects of educational space in the context of the humanistic paradigm: materials of the all-Ukrainian conference with international participation (may 31, 2018, Kyiv). pp. 74-83. ISSN 978-617-571-157-6