Запис Детальніше

Організаційно-педагогічна модель упровадження електронних відкритих журнальних систем у процес науково-педагогічних досліджень

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712219/
 
Title Організаційно-педагогічна модель упровадження електронних відкритих журнальних систем у процес науково-педагогічних досліджень
Организационно-педагогическая модель внедрения электронных открытых журнальных систем в процесс научно-педагогических исследований
Organizational and Pedagogical Model of Electronic Open Journal Systems’ Implementation Into Scientific and Pedagogical Research Process
 
Creator Лупаренко, Л. А.
 
Subject 378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті запропоновано визначення понять “впровадження електронних відкритих журнальних систем (ЕВЖС) у процес науково-педагогічних досліджень” та “організаційно-педагогічна модель впровадження ЕВЖС у процес науково-педагогічних досліджень”. Розроблено організаційно-педагогічну модель упровадження ЕВЖС у процес науково-педагогічних досліджень та конкретизовано її основні складники: цільовий, процедурний, методичний, оцінювальний і результативний компоненти.
учно-педагогических исследований В статье предложено определение понятий “внедрение электронных открытых журнальных систем (ЭОЖС) в процесс научно-педагогических исследований” и “организационно-педагогическая модель внедрения ЭОЖС в процесс научно-педагогических исследований”. Разработано организационно-педагогическую модель внедрения ЭОЖС в процесс научно-педагогических исследований и конкретизированы ее основные составляющие: целевой, процедурный, методический, оценочный и результативный компоненты.
¢e article deals with the theoretical foundations of pedagogical modeling and analyzes the interpretation of “model” and “implementation” categories. The definition of concepts of “implementation of electronic open journal
systems (EOJS) in the process of scientific and pedagogical research” and “organizational and pedagogical model of the EOJS implementation in the process of scientific and pedagogical research” have been proposed. An organizational and pedagogical model for implementation of EOJS into the process of scientific and pedagogical research has been elaborated by the theoretically grounded algorithm. It has revealed its main elements: purposeful, procedural, methodical, evaluation and productive components. Seven stages of implementation of the electronic scientific journal with the use of EOJS (procedural component) have been described; the target, content, technological and diagnostic-result blocks (methodical component) have been
characterized; criteria and indicators of EOJS efficiency use in scientific and pedagogical researches and three levels of implementation efficiency (evaluation component) have been given. Scientific approaches (competency, acmeological, andragogical, synergetic, differential) and scientific principles on the basis of which the formation of ICT- competence of scientists concerning the use of EOJS have been described. The efficiency of the model has been achieved due to the completeness, systemicity and interconnection of its components, aimed at reaching the final result. The proposed model can be effectively used in the work of scientific institutes of the National Academy of Pedagogical Sciences and higher educational institutions of Ukraine with the aim of developing their own electronic scientific publications, which will streamline the process of representation and dissemination of research results, give quick access to them, increase both their citation by the international scientific community and the quality of scientific research in general.
 
Publisher Видавництво НАДПСУ
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712219/1/Luparenko_Model.pdf
- Лупаренко, Л. А. (2018) Organizational and Pedagogical Model of Electronic Open Journal Systems’ Implementation Into Scientific and Pedagogical Research Process Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія : педагогічні науки, 2 (13). pp. 222-237.