Запис Детальніше

Психолого-педагогічне середовище розвитку інтелектуального потенціалу обдарованої молоді : реферативний огляд

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712227/
http://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2017/05/Analituchnuy_visnuk_2018-8.pdf
 
Title Психолого-педагогічне середовище розвитку інтелектуального потенціалу обдарованої молоді : реферативний огляд
The talented youth intellectual potential psychological and pedagogical development environment : abstract review
 
Creator Агалець, Інна Олександрівна
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
004.91 Document processing and production
376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Проаналізовано відображення актуальних наукових публікацій – монографій, авторефератів, статей та методичних посібників за темою «Психолого-педагогічне середовище розвитку інтелектуального потенціалу обдарованої молоді» за період 2013-2018 рр. Висвітлено результати дослідної діяльності науковців, що спрямовані на розв’язання завдань з надання практичної допомоги та створення психолого-педагогічного середовища для розвитку підростаючого покоління на всіх етапах навчально-виховного процесу в закладах освіти, що увійшли до реферативного огляду. Зазначено, що проблема обдарованості, творчості, інтелекту виходить на перший план у державній політиці в галузі освіти, підносячи на належний рівень пошук, навчання й виховання обдарованих дітей і молоді, стимулювання їх творчої праці. Стверджується, що розв’язання широкого кола методологічних і прикладних проблем, пов’язаних із відтворенням та нарощуванням потенціалу обдарованості дітей і молоді, потребує створення освітнього середовища – комплексу умов для навчання, розвитку, індивідуалізації та соціалізації обдарованості особистості. З’ясовано, що підвищенню ефективності організації психолого-педагогічної діяльності з обдарованими дітьми і молоддю сприяє вивчення й творче використання вітчизняного та світового досвіду роботи.
Analyzed the display of relevant scientific publications monographs, abstracts, articles and manuals on the topic «Psychological and pedagogical environment of the development of the intellectual potential of talented youth» for the period 2013 2018. The results of research activities of scientists are presented, which are aimed at solving problems of providing practical assistance and creating a psychological and pedagogical environment for the development of the younger generation at all stages of the educational process in educational institutions, included in the abstract review. It is noted that the problem of giftedness, creativity, intelligence comes to the fore in state policy in the field of education, raising to the proper level the search, training and education of gifted children and youth, stimulating their creative work. It is argued that solving a wide range of methodological and applied problems associated with reproducing and increasing the potential of giftedness of children and young people requires the creation of an educational environment of a complex of conditions for learning, development, individualization and socialization of gifted personality. It has been found that the increase in the effectiveness of the organization of psychological and pedagogical activities with gifted children and young people is facilitated by the study and creative use of domestic and international work experience.
 
Publisher Національна Академія педагогічних наук України, Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського
National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, V.O.Sukhomlynskyi State Scientific Pedagogical Library of Ukraine
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712227/1/repherat_ogliad_2018-8-42-61.pdf
- Агалець, Інна Олександрівна (orcid.org/0000-0002-5071-9019 <http://orcid.org/0000-0002-5071-9019>) (2018) The talented youth intellectual potential psychological and pedagogical development environment : abstract review Reference bulletin "Analytical Bulletin in the Field of Education and Science", 8. pp. 41-60.