О соотношении категорий «профессиональное самоопределение» и «профессиональная карьера»
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/712246/
https://ivetscienceipto.wixsite.com/tmpo/kopiya-13-2017 |
|
Title |
О соотношении категорий «профессиональное самоопределение» и «профессиональная карьера»
About the Relationship of Categories «Professional Self-Determination» and «Professional Career» Про співвідношення категорій «професійне самовизначення» та «професійна кар’єра» |
|
Creator |
Закатнов, Д.О.
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance 37.09 Organization of instruction 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
Проблема професійного самовизначення учнівської молоді актуалізувалася у зв’язку з формуванням в Україні нового економічного базису. Підвищення ефективності професійного самовизначення особистості передбачає надання їй релевантної психолого-педагогічної підтримки, яка спирається на певну концептуальну базу. Зараз існує дві основні такі бази, а саме − теорія професійного самовизначення й теорія підготовки до вибору професійної кар’єри. При всій розмаїтості підходів до визначення сутності категорій «професійне самовизначення» й «професійна кар’єра», обидві теорії орієнтуються переважно на Я-концепцію особистості. У процесі своєї еволюції категорія «професійне самовизначення» значно змінилася як у змістовному плані, так і стосовно до вікового діапазону свого об’єкта. Професійне самовизначення прийняте розглядати як вибіркове ставлення особистості не тільки до конкретної професії, але й світу професій у цілому, воно є актуальним для особистості впродовж всього періоду її професійного розвитку. Категорія «професійна кар’єра» у вітчизняній педагогіці й психології перебуває в стадії понятійного становлення й визначається як спосіб досягнення цілей і результатів в основній формі особистісного самовираження, як досягнутий людиною результат професійної діяльності й знайдений їм соціальний статус, як індивідуальний трудовий шлях людини, його діяльність, виражена в професійній і посадовій формі. У даному контексті указана категорія є більше широкою в рівнянні з категорією «професійне самовизначення» і по своєму значеннєвому наповненню скоріше відповідає категорії «життєве самовизначення». Аналіз психолого-педагогічних досліджень у даній галузі дозволяє говорити про зближення значеннєвого наповнення категорій професійне самовизначення» й «професійна кар’єра», що дає можливість прийняти категорію «професійна кар’єра» як базова парадигма процесу підготовки особистості до вибору професійного й життєвого шляхів й використовувати для його психолого-педагогічної підтримки комплекс заходів, який характеризується як консультування для кар’єри.
The problem of professional self-determination of students in the youth was actualized in connection with the formation of a new economic basis in Ukraine. Increasing the effectiveness of professional self-determination of the individual involves providing it with relevant psychological and pedagogical support, which is based on a certain conceptual basis. At present, there are two such bases, namely, the theory of professional self-determination and the theory of preparation for choosing a professional career. With all the diversity of approaches to determining the essence of the categories «professional self-determination» and «professional career», both theories are guided primarily by the self-concept of personality. In the course of its evolution, the category «professional self-determination» has changed significantly both with the content plan and with reference to the age range of its object. Professional self-determination is considered to be a selective attitude of a person not only to a particular profession, but to the world of professions in general, it is relevant to the individual throughout the entire period of her professional development. The category of "professional careers" in Russian pedagogy and psychology is at the stage of conceptual formation and is defined as a way to achieve goals and results in the basic form of personal self-expression, as the result of a person's professional activity and the social status he gained, as an individual's work path, expressed in professional and official form. In this context, this category is broader in alignment with the category of «professional self-determination» and in its semantic content rather corresponds to the category «life self-determination». Analysis of psychological and pedagogical research in this area allows us to talk about the convergence of the semantic content of categories of «professional self-determination» and «professional career», which makes it possible to adopt the category of «professional career» as the basic paradigm of the process of preparing a person for choosing a professional and life path and using it for him psycho-pedagogical support a complex of activities, characterized as counseling for a career. Проблема профессионального самоопределения учащейся молодежи актуализировалась в связи с формированием в Украине нового экономического базиса. Повышение эффективности профессионального самоопределения личности предполагает оказание ей релевантной психолого-педагогической поддержки, которая опирается на определенную концептуальную базу. В настоящее время существует две такие базы, а именно – теория профессионального самоопределения и теория подготовки к выбору профессиональной карьеры. При всем разнообразии подходов к определению сущности категорий «профессиональное самоопределения» и «профессиональная карьера», обе теории ориентируются преимущественно на Я-концепцию личности. В процессе своей эволюции категория «профессиональное самоопределение» значительно изменилась как с содержательном плане, так и применительно к возрастному диапазону своего объекта. Профессиональное самоопределение принято рассматривать как избирательное отношение личности не только к конкретной профессии, но и миру профессий в целом, оно является актуальным для личности в течении всего периода ее профессионального развития. Категория «профессиональная карьера» в отечественной педагогике и психологии находится на стадии понятийного становления и определяется как способ достижения целей и результатов в основной форме личностного самовыражения, как достигнутый человеком результат профессиональной деятельности и обретенный им социальный статус, как индивидуальный трудовой путь человека, его деятельность, выраженная в профессиональной и должностной форме. В данном контексте указанная категория является более широкой в равнении с категорией «профессиональное самоопределение» и по своему смысловому наполнению скорее соответствует категории «жизненное самоопределение». Анализ психолого-педагогических исследований в данной области позволяет говорить о сближение смыслового наполнения категорий профессиональное самоопределения» и «профессиональная карьера», что дает возможность принять категорию «профессиональная карьера» в качестве базовой парадигмы процесса подготовки личности к выбору профессионального и жизненного пути и использовать для его психолого-педагогической поддержки комплекс мероприятий, характеризуемый как консультирование для карьеры. |
|
Publisher |
ІПТО НАПН України
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/712246/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Закатнов, Д.О. (2018) About the Relationship of Categories «Professional Self-Determination» and «Professional Career» Теорія і методика професійної освіти (14). pp. 3-19. ISSN 2617-152X |
|