Запис Детальніше

Формування психологічної готовності учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти до вибору й реалізації професійної кар’єри

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712247/
 
Title Формування психологічної готовності учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти до вибору й реалізації професійної кар’єри
Development of vocational (professional and technical) schools students’ psychological preparedness to professional career
 
Creator Гриценок, І.А.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті розглянуто проблему формування психологічної готовності учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти до вибору й реалізації професійної кар’єри. Охарактеризовано суть понять «психологічна готовність» та «психологічна готовність учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти до вибору й реалізації професійної кар’єри. Представлено два основні підходи до визначення змісту й структури психологічної готовності – функціональний і особистісний. Відповідно до функціонального підходу, психологічна готовність розглядається як певний стан психічних функцій. Цей стан учені наближають до феномену, який називають «оперативним спокоєм», «передстартовим станом», «мобілізаційною готовністю», «оптимальним робочим станом і станом спокою» тощо. Особистісний підхід передбачає розгляд психологічної готовності як результату підготовленості до певної дiяльностi. Розкрито структуру психологічної готовності майбутніх кваліфікованих робітників до вибору й реалізації професійної кар’єри, визначено критерії та рівні сформованості. Виділено структурні компоненти психологічної готовності учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти до вибору й реалізації професійної кар’єри: оцінювально-орієнтаційний, емоційно-вольовий та мотиваційно-ціннісний.
За результатами педагогічного експерименту виявлено особливості сформованості компонентів психологічної готовності до вибору й реалізації професійної кар’єри учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти впродовж навчання. Визначено психолого-педагогічні умови формування психологічної готовності учнів закладів професійної (професійно-технічного) освіти до вибору й реалізації професійної кар’єри у професійній підготовці, а саме: професійна орієнтація, психолого-педагогічний супровід системи консультування з професійної кар’єри учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти, створення освітнього простору для самовизначення учня, робота Центрів розвитку професійної кар’єри при закладах професійної (професійно-технічної) освіти, підтримка батьків, підвищення кваліфікації і професійна перепідготовка педагогів. Висвітлено результати дослідження стану сформованості психологічної готовності в учнів закладів професійної (професійно-технічного) освіти до вибору й реалізації професійної кар’єри.
The article deals with the problem of formation of psychological readiness of students of vocational schools to the selection and implementation of a professional career. The essence of the concepts of «psychological preparedness» and «psychological preparedness of students of vocational education institutions to the selection and implementation of a professional career» is defined. Functional and personal approaches to the definition of the content and structure of psychological preparedness are indicated. In accordance with the functional approach, psychological readiness is seen as a certain state of psychic functions. This state brings scientists closer to a phenomenon called «operational calm», «pre-star state», «mobilization readiness», «optimal working status and state of rest» etc. The personal approach suggests the consideration of psychological preparedness as a result of readiness for a particular activity. The article reveals the structure of the psychological preparedness of future qualified workers for the professional career choice and their implementation, defines the criteria and levels of its maturity. Following structural components of the psychological preparedness of the students of vocational schools for the professional careers choice and their implementation are marked out: assessment-orientation, emotional-volitional and motivational-value. The peculiarities of the components of psychological preparedness for the choice and implementation of the professional career of the students of vocational schools during the study were revealed according to the results of the pedagogical experiment.
The psychological and pedagogical conditions of forming the psychological preparedness of the students of vocational schools for the professional careers choice and their implementation in vocational training were determined as follows: professional orientation, psychological and pedagogical support of the system of professional career counseling for students of vocational schools ( vocational and technical education), creation of an educational space for the student's self-determination, the work of the Centers for the development of professional careers at the schools of vocational education, parent support, professional training of teachers. The results of the study of the formation of the psychological preparedness of students of vocational schools before the selection and implementation of professional careers are set out.
 
Publisher ЖККГВ «Полісся» ЖОР
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712247/1/%D0%B3%D1%80%D0%B8%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%BE%D0%BA%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%202018%281%29.pdf
- Гриценок, І.А. (orcid.org/0000-0003-0317-3620 <http://orcid.org/0000-0003-0317-3620>) (2018) Development of vocational (professional and technical) schools students’ psychological preparedness to professional career Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка (15). pp. 81-87. ISSN 2223-5752