Запис Детальніше

Від купця – до підприємця: трансформація цінностей української економічної еліти в ХІХ– на початку ХХ століття

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712249/
https://ivet.edu.ua/images/Journals_IPTO/Arhive/Visnyk_15.pdf
 
Title Від купця – до підприємця: трансформація цінностей української економічної еліти в ХІХ– на початку ХХ століття
From a tradesman to an entrepreneur: the Ukrainian business leaders’ values transformation in XIX and early XX centuries
 
Creator Єршова, Людмила Михайлівна
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
 
Description Обґрунтовано міждисциплінарний характер дослідження трансформації образу української економічної еліти у ХІХ – на початку ХХ століття. Це пояснюється умовами глобалізації сучасного світу і приналежністю предмета дослідження до об’єктів багатьох наук: історії педагогіки, історії, філософії, культурології, соціології, етнографії, біології, психології та забезпечено застосуванням низки наукових підходів: культурологічного (а в його межах – геокультурного, етнокультурного, соціокультурного, біографічного, типологічного), психолого-соціологічного, історико-соціологічного, історико-філологічного, наративного, герменевтичного та ін. Охарактеризовано історичні, культурні, національні, ментальні, релігійні та інші особливості формування системи виховних ідеалів підприємницького стану України у ХІХ – на початку ХХ століття. Виявлено етнонаціональні відмінності у формуванні поглядів народів України на цінності та ідеали підприємницької діяльності.
Проаналізовано причини трансформації образу української економічної еліти у досліджуваний період. Увага акцентована на характеристиці найвагоміших цінностей українських підприємців (віра, родина, освіта, місцевий патріотизм) і чеснот (толерантність, помірність, стриманість, суспільна відповідальність). Виявлено причини домінування релігійно-моральної складової виховного ідеалу вітчизняних підприємців (нестійкість соціально-економічного становища нової підприємницької верстви, релігійно зумовлений критичний погляд на заняття торгівлею, внутрішньо особистісний конфлікт між людським прагненням до збагачення та християнським його запереченням). Обґрунтовано основну зміну у ставленні вітчизняних підприємців до освіти (освіта як престиж трансформувалася в освіту як умову фінансової безпеки та економічний спосіб мислення).
The interdisciplinary nature of studying the Ukrainian business leaders’ values transformation in XIX and early XX centuries is justified. It is explained by globalization conditions and a research subject’s belonging to objects of lots of sciences: education history, history, philosophy, culture, sociology, ethnography, biology, psychology and is provided via practicing a number of scientific approaches: cultural studies (within confines – geo-cultural, ethnocultural, sociocultural, biographical, typological), psychologic-sociological, historical-sociological, historical-philological, narrative, hermeneutic etc. It characterizes cultural, national, mental, religious and other peculiarities of forming education ideals system for Ukraine’s entrepreneurial status in the XIX-early XX century. Ethnonational differences in forming Ukraine’s peoples’ insights in values and ideals of entrepreneurial activity are revealed.
The Ukrainian business leaders’ image transformation reasons at a time of study are analyzed. The attention is focused on the characteristics of the Ukrainian entrepreneurs’ most significant values (faith, family, education, localism) and virtues (tolerance, moderation, restraint, social responsibility). The reasons of religious and moral dominance in educational ideal for local entrepreneurs are revealed (socio-economic situation unsustainability for a new entrepreneurial stratum, the religion dependent critical look at trading activity, personal conflict between human desire for enrichment and its Christian denial). The main changes in local entrepreneurs’ attitudes to education are substantiated (education as prestige has been transformed into education as a condition of financial security and economical mode of thinking).
 
Publisher ЖККГВ «Полісся» ЖОР
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712249/1/article%20Ershova.pdf
- Єршова, Людмила Михайлівна (orcid.org/0000-0002-2346-5842 <http://orcid.org/0000-0002-2346-5842>) (2018) From a tradesman to an entrepreneur: the Ukrainian business leaders’ values transformation in XIX and early XX centuries Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка (15). pp. 154-161. ISSN 2223-5752