Проблеми працевлаштування і формування кар’єрних орієнтацій учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/712252/
https://ivet.edu.ua/publications/mk/878-naukovo-metodychne-zabezpechennya-profesiynoyi-osvity-i-navchannya |
|
Title |
Проблеми працевлаштування і формування кар’єрних орієнтацій учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти
Problems of employment and formation сareering orientations of professional (professional and technical) education students |
|
Creator |
Орлов, В.Ф.
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance 37.09 Organization of instruction 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
У статті йдеться про те, що сучасні соціально-економічні перетворення в Україні спонукають до перегляду та переосмислення фахівцями самоцінності, рівня набутих компетентностей, визначення стратегій кар’єрного розвитку. Важливими категоріями для формування професійних і кар’єрних орієнтацій кожної людини є обдарованість, захопленість і моральна відповідальність. Кар’єрні орієнтації автор позиціонує як стійкі утворення, що визначають професійний шлях людини, зумовлюються ціннісними орієнтирами та відповідними світоглядними пріоритетами у визначенні й моделюванні професійної траєкторії. У цьому контексті вирішення проблем працевлаштування вважається важливими і актуальними, але, традиційно, розглядається як заключний етап процесу навчання й виховання майбутніх фахівців. Автор стверджує, що успішним працевлаштування може бути якщо сформовані уявлення учнів про професійний і кар’єрний успіх, відповідають умовам професійної підготовки і виробничої практики.
The article suggests that modern socio-economic transformations in Ukraine are leading to the reconsideration and rethinking by experts of self-worth, the level of acquired competencies, and the definition of career development strategies. Important categories for the formation of professional and career orientations of each person are giftedness, enthusiasm and moral responsibility. Career orientations, positioned by the author as stable entities that determine the professional way of the person, are determined by value orientations and relevant philosophical priorities in the definition and modelling of a professional trajectory. In this context, the solution to the problems of employment is considered important and relevant, but traditionally, considered as the final stage of the process of training and education of future professionals. The author states that employment can be successful if the students' perceptions of professional and career success are formed, according to the conditions of professional training and production practice. |
|
Publisher |
ІПТО НАПН України
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/712252/1/ORLOV%202018%20T.pdf
- Орлов, В.Ф. (2018) Problems of employment and formation сareering orientations of professional (professional and technical) education students In: Науково-методичне забезпечення професійної освіти і навчання: збірник матеріалів ХІІ звітної Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Київ, 5-19 березня 2018 р.) ІПТО НАПН України, м. Київ, Україна, pp. 33-35. |
|