Складові кар’єрної компетентності учнів ПТНЗ
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/712270/
https://ivet.edu.ua/publications/journals/281-teoriia-i-metodyka-profesiinoi-osvity-2 |
|
Title |
Складові кар’єрної компетентності учнів ПТНЗ
Elements of competence career vocational students |
|
Creator |
Гриценок, І.А.
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance 37.09 Organization of instruction 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
У статті обґрунтовуються поняття „кар’єрнікомпетенції”,„кар’єрна компетентність”, „кар’єрний сценарій”, „кар’єрний SWOT-аналіз”. Точна оцінка кар’єрної компетентності необхідна фахівцям для формування власної успішної кар’єри незалежно від обраної сфери діяльності (праці). Кожна кар’єрна компетенція представлена певним набором поведінкових індикаторів. Виділені психологічні та непсихологічні чинники, що впливають на кар’єру. Визначено структуру кар’єрної компетентності яка складається з мотиваційно-ціннісного, когнітивного, діяльнісного, рефлексивно-оцінного, акмеологического компонентів. Також охарактеризовані можливості й способи розвитку необхідних особистісних якостей і умінь, що впливають на формування кар’єрної компетентності. Управління власною кар’єрою через розвиток кар’єрної компетентності дозволяє учневі ПТНЗ (особливо молодому фахівцеві) здійснювати своє професійне і посадове просування усвідомлено і цілеспрямовано, уникаючи при цьому серйозних помилок.
The article explained the concept of "career competence", "career competence", "rigid script", "career SWOT-analysis". Accurate assessment of competence required career professionals to create their own successful career regardless of the chosen field of activity (work). Each career competencies represented a certain set of behavioral indicators. Dedicated unpsychological and psychological factors that influence career. The structure of mining expertise that has motivational value, cognitive, active, reflective, evaluative, akmeolohycheskoho components. Also described possibilities and ways of development of the necessary personal qualities and skills, influencing the career competence. Manage their careers through career development of vocational competence allows the student (especially young professionals) to carry out their professional advancement and officials consciously and deliberately, while avoiding serious mistakes. |
|
Publisher |
ІПТО НАПН України
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/712270/1/%D1%81%D1%82%20%D0%93%D1%80%D0%B8%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%BE%D0%BA.pdf
- Гриценок, І.А. (2017) Elements of competence career vocational students Теорія і методика професійної освіти (13). pp. 134-146. ISSN 2617-152X |
|