Запис Детальніше

Подвижницька діяльність українських учених-педагогів як чинник розвитку української фольклористики наприкінці ХІХ – у перші десятиліття ХХ ст.

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712292/
 
Title Подвижницька діяльність українських учених-педагогів як чинник розвитку української фольклористики наприкінці ХІХ – у перші десятиліття ХХ ст.
Selfless activity of the Ukrainian scientists-teachers as factor of development of the Ukrainian specialist in folk-lore in the end ХІХ - in the first decades of ХХ of century
 
Creator Вовк, М.П.
 
Subject 39 Cultural anthropology. Ethnography. Customs. Manners. Traditions. Way of life. Folklore
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
8 Language. Linguistics. Literature
 
Description У статті проаналізовано результати подвижницької діяльності учених-педагогів наприкінці ХІХ – у перші десятиліття ХХ ст., що зумовило становлення напрямів української фольклористики (етномузикознавства, текстології, джерелознавства та ін.), кристалізацію провідних підходів до вивчення фольклорного арсеналу культури (контекстного, функціонального, міждисциплінарного, полікультурного), визначило тенденції інституалізації і професіоналізації у вітчизняному фольклористичному середовищі. Доведено, що їхні наукові досягнення, просвітницька робота, педагогічний досвід заклали основи розвитку української фольклористики на професійних засадах, що передбачало обґрунтування методологічного інструментарію збирання і систематизації фольклорного матеріалу, укладання навчально-методичного забезпечення університетських курсів фольклористично-етнографічного спрямування тощо
In the article the results of selfless activity of scientists-teachers are analysed in the end ХІХ – in the first decades of ХХ of century, that stipulated becoming of directions of the Ukrainian specialist (ethnic music, textual criticism, sources and other) in folklore, crystallization of the leading going near the study of folklore arsenal of culture (context, functional, interdisciplinary, multicultural), defined the tendencies of the professionalization and institutionalization in folkloristic area. It is well-proven that their scientific achievements, elucidative work, pedagogical experience was pawned by bases of development of the Ukrainian specialist in folklore on professional principles, that envisaged the ground of methodological tool of collection and systematization of folklore material, conclusion of the educational methodical providing of university courses of ethnographic for a specialist in folklore aspiration and others like that
 
Publisher ТОВ фірма «Планер»
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712292/1/%D0%92%D0%BE%D0%B2%D0%BA%20%D0%92%D1%96%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8F%202015.pdf
- Вовк, М.П. (2015) Selfless activity of the Ukrainian scientists-teachers as factor of development of the Ukrainian specialist in folk-lore in the end ХІХ - in the first decades of ХХ of century Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми (42). pp. 15-21.