Запис Детальніше

До проблеми розроблення методики навчання української мови учнів ліцею на засадах компетентнісного підходу (аналітичні матеріали констатувального етапу експерименту)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712296/
 
Title До проблеми розроблення методики навчання української мови учнів ліцею на засадах компетентнісного підходу (аналітичні матеріали констатувального етапу експерименту)
The problem of developing a methodology for teaching the Ukrainian language of the lyceum students on the basis of a competent approach (analytical materials of the staging phase of the experiment)
 
Creator Голуб, Ніна Борисівна
 
Subject 8 Language. Linguistics. Literature
80 General questions relating to both linguistics and literature. Philology
81 Linguistics and languages
 
Description У статті проаналізовано й узагальнено матеріали констатувального експерименту з проблеми компетентнісного навчання української мови учнів ліцею. У результаті виявлено прогалини ціннісного виховання, формування крізь призму цінностей ставлення до себе, до світу, до подій і явищ у ньому. На думку авторки, сучасним методикам бракує функційності, завдань розвивального характеру, культурного компонента. Обмеження впливу культури на сучасну школу гальмує психологічний і соціальний розвиток учнів, формування в них патріотизму, багатьох моральних чеснот. Зважаючи на психологічні особливості підліткового віку, саме в цей період необхідно спрямувати зусилля методик на формування переконань і поглядів учнів, на усвідомлення себе, своїх можливостей, уподобань, на вибір моральних цінностей, визначення перспектив і планів на майбутнє.
The article analyzes and summarizes materials of confirmatory experiment on the issue of competency-based teaching of Ukrainian language in a lyceum. As a result, there were revealed gaps in value education, formation of attitude towards themselves, the world and events through a prism of values. According to the author, modern methods lack functionality, self-developing tasks and cultural component. Limitation of cultural influence on modern school inhibits students’ psychological and social development, formation of their patriotism, and many moral virtues. Considering psychological characteristics of adolescence, it is necessary in this period to direct efforts of different methodologies to form students’ beliefs and views, their perception of themselves, their possibilities, preferences, to choose moral values, to define prospects and plans for the future.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712296/1/%D0%93%D0%BE%D0%BB%D1%83%D0%B1_%D0%90%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96_%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D0%B8_%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B8%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%83.pdf
- Голуб, Ніна Борисівна (2018) The problem of developing a methodology for teaching the Ukrainian language of the lyceum students on the basis of a competent approach (analytical materials of the staging phase of the experiment) Українська мова і література в школі, 5 (140). pp. 2-10.