До проблеми розроблення методики навчання української мови учнів ліцею на засадах компетентнісного підходу (аналітичні матеріали констатувального етапу експерименту)
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/712296/
|
|
Title |
До проблеми розроблення методики навчання української мови учнів ліцею на засадах компетентнісного підходу (аналітичні матеріали констатувального етапу експерименту)
The problem of developing a methodology for teaching the Ukrainian language of the lyceum students on the basis of a competent approach (analytical materials of the staging phase of the experiment) |
|
Creator |
Голуб, Ніна Борисівна
|
|
Subject |
8 Language. Linguistics. Literature
80 General questions relating to both linguistics and literature. Philology 81 Linguistics and languages |
|
Description |
У статті проаналізовано й узагальнено матеріали констатувального експерименту з проблеми компетентнісного навчання української мови учнів ліцею. У результаті виявлено прогалини ціннісного виховання, формування крізь призму цінностей ставлення до себе, до світу, до подій і явищ у ньому. На думку авторки, сучасним методикам бракує функційності, завдань розвивального характеру, культурного компонента. Обмеження впливу культури на сучасну школу гальмує психологічний і соціальний розвиток учнів, формування в них патріотизму, багатьох моральних чеснот. Зважаючи на психологічні особливості підліткового віку, саме в цей період необхідно спрямувати зусилля методик на формування переконань і поглядів учнів, на усвідомлення себе, своїх можливостей, уподобань, на вибір моральних цінностей, визначення перспектив і планів на майбутнє.
The article analyzes and summarizes materials of confirmatory experiment on the issue of competency-based teaching of Ukrainian language in a lyceum. As a result, there were revealed gaps in value education, formation of attitude towards themselves, the world and events through a prism of values. According to the author, modern methods lack functionality, self-developing tasks and cultural component. Limitation of cultural influence on modern school inhibits students’ psychological and social development, formation of their patriotism, and many moral virtues. Considering psychological characteristics of adolescence, it is necessary in this period to direct efforts of different methodologies to form students’ beliefs and views, their perception of themselves, their possibilities, preferences, to choose moral values, to define prospects and plans for the future. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/712296/1/%D0%93%D0%BE%D0%BB%D1%83%D0%B1_%D0%90%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96_%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D0%B8_%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B8%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%83.pdf
- Голуб, Ніна Борисівна (2018) The problem of developing a methodology for teaching the Ukrainian language of the lyceum students on the basis of a competent approach (analytical materials of the staging phase of the experiment) Українська мова і література в школі, 5 (140). pp. 2-10. |
|