Діалогічне спілкування як чинник особистісної самореалізації підлітків
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/712320/
|
|
Title |
Діалогічне спілкування як чинник особистісної самореалізації підлітків
Dialogic communication as a factor of personal self-realization of adolescents Диалогическое общение как фактор личностной самореализации подростков |
|
Creator |
Бучма, Вікторія Володимирівна
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance |
|
Description |
Стаття присвячена розгляду діалогічного спілкування як чинника особистісної самореалізації підлітків. Діалогічне спілкування як чинник особистісної самореалізації підлітків передбачає наявність у них потреби в спілкуванні як потреби у пізнанні інших людей та самопізнанні. Навички діалогічного спілкування певним чином пов’язані з формуванням в підлітків комунікативної здатності як спроможності до побудови діалогічного типу спілкування. В структурі комунікативної здатності виділено наступні компоненти: мотиваційний (спрямованість особистості, потреба у спілкуванні); вольовий (здатність до самоконтролю у спілкуванні); поведінковий (вміння розв’язувати конфліктні ситуації, вміння співпереживати).
The article is devoted to the consideration of dialogical communication as a factor of personal self-realization of adolescents. Dialogic communication as a factor of personal self-realization of adolescents provides for the manifestation of their need for communication as a need for knowledge of other people and self-knowledge. The skills of Dialogic communication is associated with the formation of teenagers ' communication skills as the ability of building of a dialogical view of communication. In the structure of communicative ability such components are allocated: motivational (orientation of the personality, the need for communication); strong-willed (ability to self-control in communication); behavioral (ability to get out of conflict situations, the ability to sympathize). Статья посвящена рассмотрению диалогического общения как фактора личностной самореализации подростков. Диалогического общения как фактора личностной самореализации подростков предусматривает наявность у них потребности в общении как потребности в познании других людей и самопознании. Навыки диалогического общения связаны з формированием у подростков коммуникативной способности как способности построения диалогического вида общения. В структуре комуникативной способности выделены такие компоненты: мотивационный (направленность личности, потребность в общении); волевой (способность к самоконтролю в общении); поведенческий (умение выходить из конфликтных ситуаций, умение сочуствовать). |
|
Publisher |
ДП «Інформаційно-аналітичне агентство»
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/712320/1/Buchma_%282018%29_Dialogichne_spilkuvannya.pdf
- Бучма, Вікторія Володимирівна (orcid.org/0000-0001-6163-0223 <http://orcid.org/0000-0001-6163-0223>) (2018) Dialogic communication as a factor of personal self-realization of adolescents Psychological dimensions of personal interaction of subjects of educational space in the context of the humanistic paradigm: materials of the all-Ukrainian conference with international participation (may 31, 2018, Kyiv). pp. 36-42. ISSN ISBN 978-617-571-157-6 |
|