Запис Детальніше

Місце задачі в інтелектуальній діяльності

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712364/
 
Title Місце задачі в інтелектуальній діяльності
The place of rroblem in the intellectual activity
 
Creator Смульсон, Марина Лазарівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description Стаття присвячена пам’яті Георгія Олексійовича Балла, члена-кореспондента НАПН України, доктора психологічних наук, професора. В ній висвітлено теоретико-методологічні підходи Г.О.Балла до визначення поняття «задача» і процесу її розв’язування, а також показано місце задачі в структурі інтелектуальної діяльності, зокрема, проаналізувано таку метакогнітивну складову як самостійна постановка задачі, або, інакше, інтелектуальна ініціація. У задачному підході до діяльності, запропонованому Г.О.Баллом, діяльність суб’єкта представлена як система процесів розв’язування задач, причому це стосується не тільки нормативних, але й творчих компонентів діяльності.
Для запуску інтелектуальних процесів необхідною є проблема, яку суб’єкт відчуває, вбачає тощо, перетворює на задачу і починає над нею працювати, розв’язувати її. Цей процес, названий нами «інтелектуальна ініціація», відповідає самостійній постановці задачі. Ситуація самостійної постановки задачі має найбільшу ефективність в плані самонавчання і, відповідно, інтелектуального саморозвитку. Сучасний процес підготовки до інтелектуальної діяльності передбачає перебудову систем учіннєвих задач у бік їх наближення до реальних, високий рівень самостійності і суб’єктності учня, відмову від жорсткої настанови на безпомилкову діяльність, спеціальну роботу по розвитку інтелектуальних метакогніцій.
The article is dedicated to the memory of Georgy A. Ball, Corresponding Member of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Doctor of Psychological Sciences, Professor. It highlights the theoretical and methodological approaches of G.O. Ball to the definition of the concept "problem" and the process of its solution, and also shows the place of the problem in the structure of intellectual activity, in particular, analizes such a metacognitive component as a substantive statement of the problem, or, an intellectual initiation. In the “problem approach to the activity” proposed by G.O. Ball, the subject's activity is presented as a system of problem-solving processes, and this concerns not only normative but also creative components of the activity.
To start intellectual processes, you need a problem situation that the subject feels, sees, transforms into a problem and begins to work on it, to solve it. This process, which we called "intellectual initiation," corresponds to a substantive statement of the problem. The situation of substantive statement of a problem is most effective in terms of self-education and, accordingly, intellectual self-development. The modern process of preparing for intellectual activity presupposes the restructuring of the system of educational problems towards their approach to the real, the high level of independence and subject activity of the student, the rejection of a rigid attitude to error-free activity, a special work to develop intellectual metacognitions.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712364/5/%D0%A1%D0%BC%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%81%D0%BE%D0%BD_%D1%81%D1%82_%D0%BC%D1%96%D1%81%D1%86%D0%B5%20%D0%B7%D0%B0%D0%B4%D0%B0%D1%87%D1%96.pdf
- Смульсон, Марина Лазарівна (orcid.org/0000-0002-9563-3390 <http://orcid.org/0000-0002-9563-3390>) (2017) The place of rroblem in the intellectual activity Педагогіка і психологія. Вісник НАПН України, 2 (95). pp. 40-48. ISSN 2304-0629