Запис Детальніше

Психологічна характеристика особистості, здатної до самопроектування

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712378/
 
Title Психологічна характеристика особистості, здатної до самопроектування
Психологическая характеристика самопроектирующейся личности
Рsychological characteristic of self-desinging personality
 
Creator Чепелєва, Н.В.
Рудницька, Світлана Юріївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description Наведено психологічну характеристику особистості, здатної до самопроектування як процесу вибудовування власної ідентичності, реалізації здатності діяти, виходячи з власного задуму, проекту відносно свого майбутнього (життєвий проект) та власної особистості (особистісний проект).
Визначено основні рівні дискурсивного самопроектування особистості («плагіатор», «читач», «автор», що співвідносяться з вимірами розвитку особистості за Д.О. Леонтьєвим) та схарактеризовано психологічні особливості суб’єкта самопроектування на кожному з них: способи організації досвіду, стратегії смислотворення, способи текстової об’єктивації досвіду, способи та процедури розуміння. У контексті розвитку здатності до самопроектування способи організації досвіду особистістю проартикульовано як динамічну послідовність: практики – фрейми – тезауруси.
Показано, що на рівні «плагіатора» смисли, які притаманні особистості, є заданими, тобто набутими із соціуму та культури; спираючись на них, людина послуговується такою стратегією смислотворення як стереотипізування. Тут основним способом текстотворення є висловлювання; розуміння відбувається на значеннєвому рівні.
На рівні «читача» смисли, якими послуговується особистість, схарактеризовано як присвоєні, а стратегію смислотворення – як смислопоглинальну. Способом текстової об’єктивації досвіду особистості є наратив; розуміння відбувається на рівні інтерпретації.
Визначено, що на рівні «автора», людина переходить до створення власних смислових систем, основною стратегією смислотворення стає смислопороджувальна. Особистість створює власні автонаративи, застосовуючи максимально широку палітру способів текстотворення. Автонаратив трансформується в твір. Розуміння відбувається на смисловому та метасмисловому рівнях. Смислові системи відображаються в ментальній моделі людини, яка і стає основою для створення власних життєвих та особистісних проектів.
Приводится психологическая характеристика личности, способной к самопроектированию как процессу выстраивания собственной идентичности, реализации способности действовать, исходя из собственного замысла, проекта своего будущего (жизненный проект) и собственной личности (личностный проект). Определены основные уровни дискурсивного самопроектирования личности («плагиатор», «читатель», «автор», которые соотносятся с измерениями развития личности по Д.А. Леонтьеву) и охарактеризованы психологические особенности субъекта самопроектирования на каждом из них: способы организации опыта, стратегии смыслообразования, способы текстовой объективации опыта, способы и процедуры понимания. В контексте развития способности к самопроектированию способы организации опыта личностью проартикулированы как динамическая последовательность: практики – фреймы – тезаурусы.
Показано, что на уровне «плагиатора» смыслы, которые присущи личности являются заданными, то есть приобретенными из социума и культуры; опираясь на них, человек применяет такую стратегию смыслообразования, как стереотипизирование. Основным способом текстообразования здесь является высказывание; понимание происходит на значенческом уровне.
На уровне «читателя» смыслы, которые использует личность, охарактеризованы как присвоенные, а стратегия смыслообразования – как смыслопоглощающая. Способом текстовой объективации опыта личности выступает нарратив; понимание происходит на уровне интерпретации.
Определено, что на уровне «автора», человек переходит к созданию собственных смысловых систем, основной стратегией смыслообразования становится смыслопорождение. Личность создает собственные автонарративы, применяя максимально широкую палитру способов текстообразования. Автонарратив трансформируется в произведение. Понимание здесь происходит на смысловом и метасмысловом уровнях. Смысловые системы отображаются в ментальной модели человека, которая и становится основой для создания собственных жизненных и личностных проектов.
The psychological characteristic of a personality capable to self-designing as a process of building up own identity, realizing the ability to acting based on his own plan, the designs of his future (life design) and his own personality (personality design) is given. The basic levels of personality discursive self-designing («plagiarist», «the reader», «the author», which correlate with the dimensions of the personality development according to D. Leontiev) are determined. The psychological features of the subject of self-designing on each of levels are characterized: methods of the experience organizing, strategies of meaning formation, methods of experience text objectification, methods and procedures of understanding. In the context of the development of the ability to self-designing, the methods of organizing the experience of the personality are articulated as a dynamic sequence: practices – frames – thesaurus.
It is shown that at the level of the «plagiarist», the senses that are inherent to the personality are predetermined, that is, acquired from society and culture; a person, basing on them, applies such a strategy of sense formation as stereotyping. The main method of text-formation here is the statement; understanding takes place at the level of meaning.
At the level of the «reader», the senses that the personality uses, are described as appropriated, and the strategy of sense formation is a sense absorbing. The method of text objectification of the personality experience corresponds to narrative; the understanding occurs at the level of interpretation.
It is determined that at the level of the «author», a person moves to the creation of their own semantic systems, the main strategy of sense formation becomes the birth of sense. A person creates his own autonarratives, applying the widest possible palette of methods of text-formation. Autonarrative transforms into a composition. Understanding here occurs on the semantic and metasemantic levels. The semantic systems are displayed in the mental model of a person, which becomes the basis for creating their own life and personal designs.
 
Publisher Педагогiчна преса
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Rights cc_by_nc_nd_4
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712378/1/%D0%A7%D0%B5%D0%BF%D0%B5%D0%BB%D1%94%D0%B2%D0%B0_%D0%A0%D1%83%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F-1.pdf
- Чепелєва, Н.В. and Рудницька, Світлана Юріївна (2018) Рsychological characteristic of self-desinging personality Педагогіка і психологія. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 1 (98). pp. 71-77. ISSN 2304-0629