Запис Детальніше

Нормативна модель дискурсивного самопроектування особистості

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712379/
http://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/uk/articles/2017-11-doc/2017-11-st14
 
Title Нормативна модель дискурсивного самопроектування особистості
Normative model of personality discourse self-designing
 
Creator Чепелєва, Н.В.
Рудницька, Світлана Юріївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description Актуальність проблеми. Актуальність дослідження зумовлена суспільними запитами на визначення шляхів розвитку особистості, спрямованої на саморозвиток, самопроектування, людини відповідальної за власні вчинки, долю суспільства в цілому, здатної успішно діяти в мінливих умовах сучасного інформаційного суспільства.
Мета статті: схарактеризувати нормативну модель дискурсивного самопроектування особистості як активного суб’єкта життєтворчості.
Методи дослідження: моделювання як метод побудови й аналізу нормативної моделі дискурсивного самопроектування особистості, систематизація, узагальнення та інтерпретація при аналізі змісту виділених етапів процесу самопроектування.
Основні результати дослідження: розроблено нормативну модель дискурсивного самопроектування особистості, результатом якого є особистісна зрілість людини як автора власного життя. Модель включає такі складові: 1. Зародження протопроекту як стану невизначеності, передчуття бажаного майбутнього. 2. Створення прототексту особистості, що базується на зародженні задуму свого життя та себе бажаного. 3. Вибір бажаного соціокультурного зразка. 4. Вибудовування на цій основі проекту-орієнтиру, який може формулюватися у вигляді символу, слогану, загальної ідеї, в яких відображені майбутні смисли, цінності, «мета життя», стратегії та загальні невідрефлексовані шляхи її досягнення. 5. Доподієве проектування, в процесі якого відбувається перегляд та перебір можливих життєвих практик. 6. Подієве проектування, тобто наповнення проекту-орієнтиру подіями. 7. Побудова життєвого проекту на основі передбачуваних особистістю життєвих подій та породження сюжету бажаного життя, що сприяє реалізації проекту-орієнтиру. 8. Моделювання різноманітних варіантів (сюжетів) життєвого проекту й оцінка їх життєздатності на основі аналізу власних особистісних ресурсів та соціокультурних умов. 9. Створення особистісного проекту, який можна тлумачити як проект зміни особистісних характеристик на основі обраних людиною «версій себе» (особистісних моделей), необхідних для втілення особистісного проекту. 10. Реалізація особистісного та життєвого проектів. 11. Діагностика успішності реалізації особистісного та життєвого проектів, що передбачає трансформацію поставлених завдань саморозвитку (задач на смисл) та постановку нових завдань і, відповідно доопрацювання як життєвого, так й особистісного проектів, або відмову від подальшого самопроектування, подальшого особистісного розвитку.
Relevance of the problem: The relevance of the problem is determined by social demands for identifying ways of a personality development, aimed to self-development, self-designing, the person responsible for his own actions and the destiny of the whole society, the person able to act successfully in the changing conditions of the modern information society.
Aim of the article: to characterize a normative model of discursive self-designing of personality as an active life-creativity subject.
Research methods: modeling as a method of constructing and analyzing the normative model of personality discursive self-designing, systematization, generalization and interpretation in the analysis of the content of the selected self-designing process stages.
Research results: The normative model of discursive personality self-designing is developed, the result of which is the person's maturity as the author of his own life. The model includes the following components: 1. The nucleation of the protodesign as a state of uncertainty, a premonition of the desired future. 2. Creation of the personality prototext , based on the birth of the intent of personal life and own personality desired. 3. Choosing a desired socio-cultural model. 4. Building a design-guide, which can be formulated in the form of a symbol, slogan, general idea, which reflects future meanings, values, «purpose of life», strategies and general reflected ways to achieve it. 5. Pre-event designing, in the process of which a revision and overflow of possible life practices accur. 6. Eventful designing, that is, filling the pre-event design with events. 7. A life design building on the basis of life events predictable by personality and the generation of the story of the desired life, which contributes to the implementation of the design-guide. 8. Modeling of various variants (stories) of the life design and assessment of their viability based on the analysis of own personal resources and socio-cultural conditions. 9. Creating a personality design that can be interpreted as a design of changing personality characteristics based on the «versions of himself» chosen by person (personality models) necessary for the implementation of the personality design. 10. Realization of personality and life designs. 11. Diagnosis of the success of personality and life designs realization, which involves transformation of the self-development tasks(tasks on sense) and the formulation of new tasks and, accordingly, elaboration of both life and personality designs, or refusal of further self-designing, further personal development.
 
Publisher Вид-во Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К.Д.Ушинського (Одеса)
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712379/2/14.pdf
- Чепелєва, Н.В. and Рудницька, Світлана Юріївна (2017) Normative model of personality discourse self-designing Наука і освіта, 11. pp. 105-113. ISSN 2311-8466