Запис Детальніше

The development of media literacy and media competence of students in educational practice

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712411/
http://disconference.eu/wp-content/uploads/2017/01/DisCo-2018-Overcoming-the-Challenges-and-Barries-in-Open-Education-13th-conference-reader.pdf
 
Title The development of media literacy and media competence of students in educational practice
Розвиток медіаграмотності та медіакомпетентності студентів в освітній практиці
 
Creator Ostapenko, Iryna Vitaliivna
Sosniuk, Oleh
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The article is devoted to the problem of development of media literacy and competence in educational practice. Main objective is to define opportunities and restrictions of usage of training technologies as means of improvement of media literacy and media competence of students. The authors analyzed the main approaches (New Media Literacy, Critical Media Studies, Medium Theory, Pragmatism) and the most popular model to understanding of media literacy (Mediawijzer.net). According to this model authors defined key elements of media competence. Two cases studies from educational practice are presented. First case study is devoted to issues of development of media literacy and competence of students in the psychological disciplines learning. Second case study deals with development of media literacy and competence of students as an element that increases resistance of youth to the influence of propaganda. Authors consider the features of usage of training technologies for both cases. According to their own experience with this approach, authors have come to the conclusion, that the universal model of development of media literacy and competence in training must include four stages: 1) understanding of the influence of media on society; 2) usage of modern tools in media space; 3) communication skills in working with media resources; 4) strategies of using media for personal achievement. Authors admit that this approach offers a useful tool for improving the media literacy and competence of students in educational practice.
Стаття присвячена проблемі розвитку медіаграмотності та медіакомпетентності у навчальній практиці. Основна мета полягає у визначенні можливостей та обмежень використання навчальних технологій поліпшення медіаграмотності та медіакомпетентності студентів. Автори проаналізували основні підходи (Новітня медіаграмотність, критичні медіадослідження, медіумна теорія, прагматизм) та найпопулярнішу модель розуміння медіаграмотності (Mediawijzer.net). Згідно з цією моделлю автори визначили ключові елементи медіакомпетентності. Представлено два кейси дослідження з навчальної практики. Перше таке дослідження присвячене питанням розвитку медіаграмотності та медіакомпетентності учнів у вивченні психологічних дисциплін. Друге кейс-дослідження присвячене розвитку медіаграмотності та медіакомпетентності студентів як чинника, що підвищує опір молоді до впливу пропаганди. Автори розглядають особливості використання технологій навчання для обох кейсів. Згідно з власним досвідом роботи з таким підходом, автори дійшли висновку, що універсальна модель розвитку грамотності та компетентності в засобах масової інформації у навчанні повинна включати в себе чотири етапи: 1) розуміння впливу засобів масової інформації на суспільство; 2) використання сучасних засобів в медіа-просторі; 3) комунікативні навички роботи з медіа-ресурсами; 4) стратегії використання засобів масової інформації для особистих досягнень. Автори визнають, що цей підхід є корисним інструментом для покращення медіаграмотності та компетентності студентів у навчальній практиці.
 
Publisher Center of Higher Education Studies
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712411/1/Article_Sosniuk_Ostapenko_%20DisCo_2018.pdf
- Ostapenko, Iryna Vitaliivna (orcid.org/0000-0001-6710-5964 <http://orcid.org/0000-0001-6710-5964>) and Sosniuk, Oleh (orcid.org/0000-0002-7558-88 <http://orcid.org/0000-0002-7558-88>) (2018) The development of media literacy and media competence of students in educational practice DisCo 2018: Overcoming the Challenges and Barriers in Open Education. Papers of 13-th International Conference. pp. 207-216.