Профілактика деструктивної соціалізації обдарованих старшокласників в Інтернет-середовищі
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/712449/
|
|
Title |
Профілактика деструктивної соціалізації обдарованих старшокласників в Інтернет-середовищі
Prevention of destructive socialization of gifted senior pupils in the Internet environment |
|
Creator |
Андросович, Ксенія Анатоліївна
Ткаченко, Л.І. |
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise) 376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів. |
|
Description |
У методичних рекомендаціях авторами досліджено позитивні та негативні чинники впливу Інтернету на соціалізацію обдарованих учнів; розкрито моделі поведінки користувачів мережі Інтернет та обґрунтовано теоретичну модель профілактики деструктивних проявів Інтернет-соціалізації обдарованих учнів. Розкрито поняття «безпечна поведінка обдарованих старшокласників у мережі Інтернет», яке охоплює пізнавальний, вчинковий і мотиваційно-рефлексивний компоненти. Автори зазначають, що процес формування у школярів безпечної поведінки в Інтернет-мережі відбувається під впливом різноманітних факторів на індивідуальному, сімейному, суспільному рівнях, рівні найближчого оточення (рівень однолітків, рівень освітньої установи). Запропоновано систему соціально-педагогічних умов, що забезпечує профілактику безпечної соціалізації обдарованої молоді в Інтернет-середовищі. Методичні рекомендації призначено для науковців, педагогів, практичних психологів освітніх установ, соціальних служб, студентів закладів вищої освіти. In the methodological recommendations, the authors investigated the positive and negative factors of the Internet influence on the socialization of gifted students; the models of behavior of Internet users are revealed and the theoretical model of prevention of destructive manifestations of Internet-socialization of gifted students is substantiated. The concept of "safe behavior of gifted senior pupils in the Internet" is revealed, which includes cognitive, action and motivational-reflexive components. The authors note that the process of formation of safe behavior in the Internet network among pupils occurs under the influence of various factors on the individual, family, social level, level of the nearest environment (level of peers, level of educational institution). The system of socio-pedagogical conditions is offered, which provides prevention of safe socialization of gifted youth in the Internet environment. The methodical recommendations are intended for scientists, teachers, practical psychologists of educational institutions, social services, students of institutions of higher education. |
|
Publisher |
Інститут обдарованої дитини НАПН України
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Teaching Resource
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/712449/1/%D0%90%D0%BD%D0%B4%D1%80%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87_17-09-2018.pdf
- Андросович, Ксенія Анатоліївна (orcid.org/0000-0002-4121-270X <http://orcid.org/0000-0002-4121-270X>) and Ткаченко, Л.І. (2018) Prevention of destructive socialization of gifted senior pupils in the Internet environment [Teaching Resource] |
|