Сторінками психології обдарованості: історичний аспект (за посібником О. Г. Ридецької)
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/712494/
|
|
Title |
Сторінками психології обдарованості: історичний аспект (за посібником О. Г. Ридецької)
Through the Pages of Psychology of Giftedness: Historical Aspects (according tutorial by O. Rydetska) По страницам психологии одаренности: исторический аспект (по пособию О. Г. Ридецкой) |
|
Creator |
Ласкова-Ярмоленко, Анастасія Олександрівна
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc. |
|
Description |
Автор статті пропонує читачам здійснити огляд навчального посібника «Психологія обдарованості» з метою ознайомлення з історією вивчення обдарованості в контексті розвитку світової психології. У статті описано поступ наукової думки щодо обдарованості як явища.
The author of the article offers to the readers to carry out the review of train aid “Psychology of giftˮ written by O. Rydetska with a purpose by an acquaintance with his tory of study of gift in the context of development of foreign psychology. A gift until now remains one of secrets of personality and by the until now unsolved problem of psychological science. Variety of looks in relation to determination of concept of gift foremost predefined by complication and multidimensionalness of the probed phenomenon, and also by the use on the different stages of development of scientific thought, for opening of fenomena gift of such definiciy, as “capabilitiesˮ “talentˮ “geniusˮ “creationˮ Account psychological and pedagogical approachs of prominent research workers in a historical retrospective view on the problem of gift will enable to attain positive results in relation to an early exposure, studies and education of the gifted and talented children. Offer to the reader to analyse the train aid of O. Rydetcka “Psychology of giftˮ (in 2010), where the question of evolution of studies is widely exposed about a gift in the context of development of philosophical idea and psychology. Four sections have a manual, where an author is give general introduction to psychology of gift, certainly phenomenology of concept of gift on the modern stage of development of psychological science, the concept of the special gift is exposed, and also the methods of organization of psychological accompaniment and psychological help the gifted children are described. In the context of our article we will be stopped for description of historical advancement of scientific thought in relation to a gift as phenomenon. Автор статьи предлагает читателям осуществить обзор учебного пособия «Психология одаренности» с целью ознакомлением с историей изучения одаренности в контексте развития зарубежной психологии. В статье описан процесс развития научной мысли касательно одаренности как явления. |
|
Publisher |
Інститут обдарованої дитини НАПН України
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/712494/1/13.pdf
- Ласкова-Ярмоленко, Анастасія Олександрівна (orcid.org/0000-0002-2530-5586 <http://orcid.org/0000-0002-2530-5586>) (2018) Through the Pages of Psychology of Giftedness: Historical Aspects (according tutorial by O. Rydetska) Education and Development of Gifted personality, 3 (70). pp. 69-73. ISSN 2309 ‑3935 |
|