Метафоричні моделі громадянської і національної самоідентифікації молоді
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/712499/
|
|
Title |
Метафоричні моделі громадянської і національної самоідентифікації молоді
Metaphorical models of youth civic and national self-identification |
|
Creator |
Жадан, Ірина Василівна
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise) |
|
Description |
Обгрунтовано припущення щодо зумовленості громадянської та національної самоідентифікації метафорами, які обирає молодь, характеризуючи різні аспекти взаємодії з державою, владою, спільнотою тощо. Показано, що типові метафоричні практики не просто відображають існуючі комунікативні процеси, а й активно спрямовують їх розвиток, відіграють важливу роль не лише у конструюванні картини світу особистості, а й у позиціюванні стосовно окремих її систем, зокрема таких, як «людина-держава», «людина-спільнота», «людина-нація». Представлено результати емпіричного дослідження метафоричних моделей громадянської та національної самоідентифікації молоді. За результатами факторного аналізу встановлено, що самоідентифікування студентської молоді вибудовується з метафори, базовим смислом якої є уявлення про цінність держави. Більше половини респондентів вибудовують ідентичність з моделі обміну («держава цінна для людей тоді, коли захищає їхні інтереси»), кожен п’ятий – з моделі беззаперечної цінності держави, третя за чисельністю група респондентів прагне ідентифікуватись заради впевненості і стабільності, і найменшою виявилась частка тих, хто вважає, що держава не може бути цінною. Показано, що самоідентифікування респондентів, які послуговуються різними метафоричними моделями відповідає логіці засадничої метафори, що підтверджується результатами аналізу метафоричних смислів наступних факторів. Встановлено, що переважна більшість метафоричних моделей громадянської та національної самоідентифікації молоді відповідає дискурсивному рівню, тобто метафоричні смисли обмежуються констатацією і не зумовлюють жодної активності. Концептуальні метафори вищого рівня (онтологічні), які структурують внутрішній світ і поведінку особистості, представлені в моделі епізодично і переважно зумовлюють національне самоідентифікування. Загалом рівень концептуалізації метафоричних практик національної само ідентифікації молоді вищий, ніж рівень практик громадянської само ідентифікації. The article substantiates the assumption that civic and national self-identification is stipulated by the metaphors chosen by the youth when characterizing different aspects of interaction with the state, the authorities, the society, etc. Typical metaphorical practices not only reflect the existing communication processes, but also actively influence their development. They play an important role not only in the construction of the world outlook of an individual, but also in the positioning regarding its separate systems, particularly the individual-state, the individual-society and the individual-nation systems. The author presents the findings of the empirical investigation of the metaphorical models of youth civic and national self-identification. The results of the factor analysis prove that student self-identification is drown from the metaphor, whose basic meaning is the value of the state. More than half of the respondents construct their identity following the exchange model (“the state is valuable for its citizens when it protects their interests”). Every fifth respondent’s identity is based on the model of the unconditional value of the state. The third biggest group of the respondents strives for identification for the sake of confidence and stability. The smallest group turned out to be the respondents who reject the value of the state. Self-identification of the respondents following different metaphorical models corresponds to the logic of the key metaphor. This is proved by the results of the analysis of metaphorical meanings of the following factors. The overwhelming majority of the metaphorical models of youth civic and national self-identification corresponds to the discursive level, i. e. metaphorical meanings are limited to connotation and do not stipulate any activity. Conception metaphors of the upper level (ontological ones), which structure the inner world and behavior of an individual, are sporadically represented in the model. They predominantly stipulate national self-identification. In general, the level of conceptualization of the metaphorical practices of youth national self-identification is higher than the level of civic self-identification practices. |
|
Publisher |
Інститут соціальної та політичної психології НАПН України
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/712499/2/Zhadan.pdf
- Жадан, Ірина Василівна (orcid.org/0000-0001-5274-574X <http://orcid.org/0000-0001-5274-574X>) (2018) Metaphorical models of youth civic and national self-identification Наукові студії із соціальної та політичної психології, 1 (41(44)). pp. 105-114. ISSN 2309-8287 |
|