Запис Детальніше

Проект створення шкільного кабінету екології як модель формування екологічно орієнтованого освітнього середовища

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712514/
 
Title Проект створення шкільного кабінету екології як модель формування екологічно орієнтованого освітнього середовища
Project of creation of School Ecology's Room as an ecologically oriented educational environment formation model
Проект создания школьного кабинета экологии как модель формирования экологически ориентированной образовательной среды
 
Creator Солобай, Юрій Володимирович
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
502/504 Environmental science. Conservation of natural resources. Threats to the environment and protection against them
 
Description Проект створення шкільного кабінету екології розглядається як модель формування екологічно орієнтованого освітнього середовища закладу освіти. Кабінет екології виконуватиме три додаткові функції: інформаційно-аналітичну, просвітницько- інтеграційну та демонстраційну. Це дозволить прискорити екологізацію життєвого простору школи, змісту навчання, а також долучити місцеві громади до вирішення завдань освіти збалансованого (сталого) розвитку.
Project of creation of School Ecology's Room is considered as an ecologically oriented educational environment formation model in educational institutions.The School Ecology's Room performs three additional functions: information and analytical; enlightenment and integration;demo function. This will speed up ecologization of school living space and educational content, and also to involve local communities in solving the tasks of education for sustainable development.
a) the educational environment of the
school does not comply with environmental standards,
b) the relationships and interactions between the
government, business and civil society sectors are insufficient to promote the ideas of co-evolutionary
development. Therefore, the establishment of social partnership for sustainable development by schools is
considered as an instrument of ecological education and ecology centered educational environment.
Purpose. To study a mechanism of making modern school environment ecologically- oriented by analyzing the process of establishing a social partnership for schools sustainable development.
Methods. The main research methods are analysis of scientific literature and modeling.
Results. The researcher found out that the influence of Education for Sustainable Development (ESD) can
be strengthened if we use the mechanism of social partnership for making the educational environment of schools ecologically oriented.
Originality. Сriteria, indicators and preparedness levels of schools for social partnerships for the interest
of sustainable development are proposed. The concepts of «ecologically oriented educational environment» and
«ecologization of the educational environment» were singled out.
Conclusion. Complicated structure and functions of the global educational space require taking into
account the influence of other components of the social and natural system on the educational process. The mechanism to adapt education to the new evolution conditions is the establishing the schools social partnership in the interests of sustainable development. Further scientific research should be directed at improving the mechanism for establishing effective social partnership and training teachers for social interaction with other sectors of the society.
Проект создания школьного кабинета экологии рассматривается как модель формирования экологически ориентированной образовательной среды учреждения образования. Кабинет экологии будет выполнять три дополнительные функции: информационно-аналитическую, просветительно-интеграционую. Это позволит ускорить экологизацию жизненного пространства школы, содержания образования, а также привлечь местные сообщества к решению заданий образования в интересах устойчивого развития.
 
Publisher ФОП Корзун Д.Ю.
 
Date 2012
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712514/1/%D0%95%D0%BA%D0%BE%D0%BA%D0%B0%D0%B1%D1%96%D0%BD%D0%B5%D1%82%2C%202012%20%D0%A1%D0%9E%D0%9B%D0%9E%D0%91%D0%90%D0%99.pdf
- Солобай, Юрій Володимирович (orcid.org/0000-0001-9728-4203 <http://orcid.org/0000-0001-9728-4203>) (2012) Project of creation of School Ecology's Room as an ecologically oriented educational environment formation model Хімічна та екологічна освіта: стан та перспективи розвитку: Збірник матеріалів ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції. pp. 118-120.