Запис Детальніше

Методичні підходи до педагогічної діагностики схильності до дослідницької діяльності інтелектуально обдарованих старшокласників

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712516/
 
Title Методичні підходи до педагогічної діагностики схильності до дослідницької діяльності інтелектуально обдарованих старшокласників
Methodical Approaches to Pedagogical Diagnostics of Propensity to Research Activity in Intellectually giftEd Senior School Students
Методические подходы к педагогической диагностике склонности к исследовательской деятельности интеллектуально одаренных старшеклассников
 
Creator Поліхун, Н.І.
 
Subject 001.89 Organization of science and scientific work
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description На базі робочого поняття «схильність до дослідницької діяльності» обґрунтовано методичні підходи до педагогічної діагностики схильності обдарованих старшокласників до дослідного пошуку. Представлено приклади методичних доробок діагностичного інструментарію для визначення відповідних схильностей. Запропоновано діагностичний комплекс, який надає можливість виокремити більш перспективну групу молоді, яка схильна до наукової творчості та долучається до освітніх програм і проектів МАН України, що є важливим компонентом педагогічної підтримки та тьюторського супроводу дослідного пошуку членів МАН та допомагає під час розроблення методів і матеріалів для відбору учнів до освіти в закладах спеціалізованої освіти наукового спрямування.
The article substantiates the methodological approaches to the pedagogical diagnostics of the propensity to researching activity in intellectually gifted high school students on the basis of the concept of “propensity to research”. Propensity to research activity is a psychological property. It defines the focus of the individual and manifests itself in the drive for scientific research, emotional readiness to engage in research and development. Diagnostics of propensity to research is associated with the development and use of various methods for recognizing the child’s individual psychological characteristics in the most common forms (tests, projective techniques, psychophysiological techniques, questionnaires, and etc.). The diagnostics aims at forecasting the development of scientific creativity. Pedagogical diagnostics is a prerequisite for competent and successful development and determination of pedagogical tasks, and elaboration of effective educational activities. Examples of appropriate diagnostic tools developed for the determination of the propensity have been presented in the article. The proposed diagnostic complex makes it possible to identify the most promising groups of young people who have scientific creativity and are involved in educational programs and projects of the Junior Academy of Sciences of Ukraine. This research contributes to the further development of methods and materials for the selection of students to study in special educational institutions with the focus on science.
На основе рабочего понятия «склонность к исследовательской деятельности» обоснованы методические подходы к педагогической диагностике склонности интеллектуально одаренных старшеклассников к исследовательскому поиску. Представлены примеры методических разработок диагностического инструментария для определения соответствующей склонности. Предложенный диагностический комплекс дает возможность выделить наиболее перспективную группу молодежи, склонной к научному творчеству, которая приобщается к образовательным программам и проектам МАН Украины, является важным компонентом педагогической поддержки и тьюторского сопровождения исследовательского поиска членов МАН и способствует дальнейшим разработкам методов и материалов для отбора учащихся к обучению в учреждениях специализированного образования научного направления.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712516/1/15.pdf
- Поліхун, Н.І. (orcid.org/0000-0002-0176-0752 <http://orcid.org/0000-0002-0176-0752>) (2018) Methodical Approaches to Pedagogical Diagnostics of Propensity to Research Activity in Intellectually giftEd Senior School Students Education and Development of Gifted personality, 3 (70). pp. 79-84. ISSN 2309 ‑3935