Запис Детальніше

Взірцевий текст у контексті самопроектування користувачів інтернету

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712541/
 
Title Взірцевий текст у контексті самопроектування користувачів інтернету
Образцовый текст в контексте самопроектирования пользователей интернета
Model texts in the context of Internet users’ self-designing
 
Creator Гудінова, І.Л.
 
Subject 004.01/.08 Special auxiliary numbers for computing
1 Philosophy. Psychology
81 Linguistics and languages
 
Description Статтю присвячено визначенню ролі та значення мемів як взірцевих текстів у процесі самопроектування користувачів Інтернету. Показано, що меми як готові соціокультурні зразки, які поширені в Інтернет-середовищі, стають ціннісно-смисловими основами конструювання досвіду особистості. Визначено, що інформаційна ресурсність мемів пов’язана з їхньою лаконічністю. Мотиваційні міні-історії розглядаються як такі, що можуть відбутися в житті людини тому, що у взірцевому тексті закладені мотиви, тема, способи дії, які спрямовуються особистістю на те, що «все може піти інакше», а проектування нових життєвих реалій означає процес досягнення «кращого життя». Зазначається, що взірцевий текст може сприйматися і як «чужий смисл», що викликає в особистості реакцію неприйняття чи опору. У цій ситуації він буде виконувати провокаційну функцію, стимулюючи людину надати власну реплікаційну відповідь на «чужі» смислові послання (звернення) взірцевого тексту. Показано, що саме це смислове напруження і відкриває перед особистістю можливості пошуку власних шляхів розв’язання життєвих задач і вибудовування проектів власного життя та самої себе. Отже, в обох випадках відбувається вихід на новий щабель «імовірнісно-можливо значимого», що містить ресурси для розвитку особистості та її самопроектування. Спираючись на трирівневу модель особистості, здатної до самопроектування (Н.В. Чепелєвої і С.Ю. Рудницької), схарактеризовано особливості перебігу процесу самопроектування особистості в Інтернет-просторі на рівнях «плагіатора», «читача» та «автора».
Статья посвящена определению роли и определению мема, как текстов-образцов в процесс самопроектирования пользователями Интернета. Показано, что мемы получают статус готовых социокультурных образцов, распространѐнных в Интернет-среде, которые становятся ценностно-смысловыми основами конструирования опыта личности. Определено, что информационная ресурсность мемов связана с их лаконичностью. Мотивационные мини-истории рассматриваются как такие, что могут состояться в жизни человека поскольку, в тексте-образце заложены мотивы, цели, способы действий, которые направлены на то, что «всѐ может пойти иначе», а проектирование новых жизненных реалий означает процесс достижения «лучшей жизни».Заметим, что текст-образец воспринимается иногда как «чужой смысл», что вызывает у личности реакцию непринятия и отторжения. В этой ситуации он будет выполнять провокационную функцию, стимулируя человека дать личный репликационный ответ на «чужие» смысловые посылы (обращения) текста-образца. Показано, что именно это смысловое напряжение и открывает перед личностью возможности поиска личных путей развязки жизненных задач и построение проектов личной жизни и самого себя. Таким образом, в обоих случаях осуществляется выход на новый уровень «вероятностно-возможного значимого», который содержит ресурсы для развития личности и еѐ самопроектирования. Основываясь на трѐхуровневой модели личности, способной к самопроектированию (Н.В. Чепелевой и С.Ю. Рудницкой), охарактеризованы особенности процесса самопроектирования личности в Интернет—пространстве на уровнях «плагиатора», «читателя» и «автора».
The article determines the role and meaning of memes as model texts in the process of Internet users’ self-designing. It shows that memes, as ready-made social-cultural models existing in the Internet, can become the value-semantic foundations of a person's experience. Informational resources of memes are related with their laconism. Motivational mini-stories are considered as such ones that can occur in human life, because the model text contains motives, themes, ways of actions leading a person to the idea that "everything can go in another way" and " a
better" life can be achieved with designing of new life realities. Also, model texts can be perceived as 2one’s other meaning", causing a reaction of rejection or resistance. In this situation, they will perform a provocative function, stimulating a person to give his/her own replica-response to ―one’s other‖ semantic messages (appeals) of the model text. Namely this semantic tension opens up for a person different possibilities to find his/her own ways of vital task resolution and designing of his/her own life and him/herself. Consequently, in both cases, there is a way to a new level of "probabilistic"possible significant matters‖ with resources for personal development and self-design. Based on the three-level model of a self-designing person (proposed by N.V.Chepeleva and S.Yu. Rudnitska), the peculiarities of self-designing in the Internet at the levels of "a plagiarist‖, "a reader" and "an author" are characterized.
 
Publisher Вид-во Житомирського державного університету ім. І. Франка
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Rights cc_by_nc_nd_4
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712541/1/ak_ppg11_2018_113_121.pdf
- Гудінова, І.Л. (2018) Model texts in the context of Internet users’ self-designing Актуальні проблеми психології. Т.2. Психологічна герменевтика, 1 (11). pp. 113-121. ISSN 2072-4772