Запис Детальніше

Культуротворчий потенціал змісту технологічної освіти учнів загальноосвітніх шкіл

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712562/
http://www.interculturalwsge.com/-,93455,0,1.html
 
Title Культуротворчий потенціал змісту технологічної освіти учнів загальноосвітніх шкіл
Cultural and creative potential of technological education content of secondary scool pupils
 
Creator Мачача, Тетяна Святославівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розкривається взаємозв’язок між особливостями формування сучасного змісту технологічної освіти учнів загальноосвітніх шкіл та характерними ознаками організаційного типу проектно-технологічної культури. Метою статті є визначення засадничих положень, структури, механізмів й основних понять формування культуротворчого змісту технологічної освіти. Представлена в статті модель розвитку освітньої галузі «Технології» демонструє динамічну цілісність категорій «культура-освіта», яка дає змогу створити належні умови для реалізації творчого потенціалу кожного учня. В статті виокремлено результативну складову процесу навчання технологій, подано структуру галузевої (предметної) проектно-технологічної компетентності, її діяльнісний, особистісний і соціальний компоненти.
Проектно-технологічна культура в шкільному середовищі розглядається як форма організації процесу навчання, спосіб реалізації творчого потенціалу кожного учня, спрямованого на вмотивоване перетворення навколишньої дійсності, що характеризується єдністю процесів опредметнення, тобто набуття особистісного освітнього досвіду під час створення особистісно і соціально значущих освітніх продуктів та розпредметнення, тобто присвоєння культурно-історичного, соціального досвіду людства на основі оволодіння операціями проектування, технології, рефлексії.
Стаття представляє інтерес для науковців і практиків, які проектують та реалізовують зміст технологічної освіти. Розкриває потребу в дослідженнях способів вимірювання якості результативної складової процесу навчання технологій.
The article deals with the relationship between the features of the formation of modern technological content of education of secondary school pupils and the characteristics of the organizational type of design and technological culture. The article is to determine the fundamental provisions, structure, mechanisms and fundamental concepts of forming cultural and creative content of technological education. Presented in the paper model of educational field "Technology" demonstrates the dynamic integrity categories of "culture-education", which allows to create the right conditions for creativity of each pupil. The article singled out effective part of the learning process technologies, filed branch structure (subject)of design and technological competence , its active, personal and social components.
Design and technology culture in the school environment is seen as a form of learning, a way to realize the creative potential of each pupil, aimed at motivated transformation of reality, characterized by unity process objectification, ie the acquisition of personal educational experience while creating personally and socially relevant educational products and deobjectification ie appropriation of cultural, historical and social experience of mankind based on mastery of design operations, technology, reflection.
The article is of interest to researchers and practitioners who design and implement the content of technological education. Reveals the need for investigation of ways to measure the quality of a productive component of technology learning process.
 
Publisher INTER-BOOK Paulina i Grzegorz Indrzejczyk S.C.
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712562/1/Tetyana%20Machaca.pdf
- Мачача, Тетяна Святославівна (2016) Cultural and creative potential of technological education content of secondary scool pupils Intercultural Communication, 1 (1). pp. 122-135. ISSN 2451-0998