Соціальна напруженість на рівні взаємодії освітнього персоналу та організації: зв’язок з типами організаційної культури
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/712580/
http://orgpsy-journal.in.ua/read/284/ |
|
Title |
Соціальна напруженість на рівні взаємодії освітнього персоналу та організації: зв’язок з типами організаційної культури
Teaching-staff-and-organization-interaction level social tension: relationship with organizational culture types |
|
Creator |
Карамушка, Л.М.
Терещенко, К.В. |
|
Subject |
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті на основі емпіричного дослідження представлено рівень вираженості основних видів та загального індексу соціальної напруженості на рівні взаємодії освітнього персоналу та організації. Відображено рівень вираженості основних типів організаційної культури освітніх організацій. Проаналізовано зв’язок між видами соціальної напруженості в освітніх організаціях і типами організаційної культури. Констатовано, що культура «особистості» та культура «завдань» сприяють зниженню соціальної напруженості на рівні взаємодії освітнього персоналу та організації в цілому та окремих її видів. Культура «влади» та культура «ролей» не впливають суттєво на загальний рівень соціальної напруженості на рівні взаємодії освітнього персоналу та організації, але можуть сприяти підвищенню вираженості окремих видів напруженості.
The authors present the results of empirical research related to the occurrence of the main types and index of social tension at the level of teaching staff and organization interaction. Every third respondent noted a high level of the social tension index at the teaching staff and organization interaction level. The leading types of social tension were shown to be those related to the socio-economic crisis and tension, poor organizational and psychological work conditions as well as work-life disbalance. The authors discuss the levels of the main types of organizational culture in educational organizations as well as the relationships between the social tension types and organizational culture types in educational organizations. Person culture was found to be underdeveloped in educational organizations, although person culture and tasks culture were shown to reduce overall social tension and its individual types in educational organizations at the teaching staff and organization interaction level. Although power culture and role culture did not significantly affect social tension at the teaching staff and organization interaction level, they did increase certain types of social tension. |
|
Publisher |
Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/712580/1/Karamushka_Tereshchenko_12.pdf
- Карамушка, Л.М. and Терещенко, К.В. (2018) Teaching-staff-and-organization-interaction level social tension: relationship with organizational culture types Організаційна психологія. Економічна психологія, 1 (12). pp. 57-68. ISSN 2411–3190 |
|