Проектування професійно орієнтованих педагогічних технологій за природничим спрямуванням
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/712588/
|
|
Title |
Проектування професійно орієнтованих педагогічних технологій за природничим спрямуванням
Design professionally oriented pedagogical technologies with the natural direction |
|
Creator |
Трубачева, Світлана Едуардівна
Трубачев, Сергій Іванович |
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Статтю присвячено висвітленню дидактичних особливостей проектування професійно орієнтованих педагогічних технологій за природничим спрямуванням. У статті визначено основні структурні компоненти педагогічних технологій, які мають пріоритетне значення в процесі проектування. До них відносяться: концептуальна основа, змістове наповнення, процесуально-технологічний аспект. Проаналізовано основні завдання природничої освітньої галузі та визначено тематику педагогічних технологій за природничим спрямуванням, яка має слугувати реалізації професійно орієнтаційного процесу в умовах профільного навчання. Висвітлено основні етапи та складові профорієнтаційного процесу, як-от: профорієнтоване просвітництво, профорієнтоване виховання, профорієнтоване консультування, профорієнтований розвиток особистості.
The article is devoted to didactic design features of professionally oriented pedagogical technologies with the natural direction. The paper identifies the key structural components of pedagogical technologies of high priority in the design process. These include: the conceptual basis, substantive content, procedural-technological aspect. Model high school provides the opportunity for various combinations of subjects, thereby ensuring the flexibility of the system of special education. The theme of technology with the professional orientation of senior pupils often finds a place in the teaching of elective courses. Their task – to Orient in the world of professions at the interface of different subjects in natural-scientific, socio-economic, physico-mathematical profile. The content of this course should go beyond one subject and solve problems that require synthesis of knowledge from several subjects. They are designed to provide variability in the middle school, parallel class, that is, individualization and actualization of teaching. A significant role in ensuring the effectiveness of professionally oriented pedagogical technologies is given the didactic characteristics of the educational direction, which is a priority in a profile. One such today is the scientific direction of the educational process in high level institutions of General secondary education. We analyze the main tasks of natural science education and identifies topics for educational technologies in the natural direction which should serve the implementation of the professional orientation process, in conditions of profile training. The main stages and components of the career guidance process, such as proporty education, proporty business, proporty personal development. |
|
Publisher |
ПолтНТУ імені Юрія Кондратюка
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/712588/1/TSE_Polt18.pdf
- Трубачева, Світлана Едуардівна (orcid.org/0000-0002-1400-9773 <http://orcid.org/0000-0002-1400-9773>) and Трубачев, Сергій Іванович (orcid.org/0000-0002-7349-9426 <http://orcid.org/0000-0002-7349-9426>) (2018) Design professionally oriented pedagogical technologies with the natural direction Гуманітарний вісник Полтавського національного технічного університету імені Юрія Кондратюка (3). pp. 76-84. ISSN 2521-1579 |
|