Запис Детальніше

Стан професійної підготовки вчителів загальноосвітніх шкіл у Федеративній Республіці Німеччина на початку ХХІ століття

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712592/
 
Title Стан професійної підготовки вчителів загальноосвітніх шкіл у Федеративній Республіці Німеччина на початку ХХІ століття
The state of school teachers’ professional training in the Federal Republic of Germany at the beginning of the XXI century
 
Creator Дяченко, Л.М.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Охарактеризовано стан професійної підготовки учителів загальноосвітніх шкіл у ФРН на початку ХХІ століття. Представлено основні законодавчі та нормативно-інструктивні документи федерального і регіонального значення, що є оновою функціонування системи неперервної педагогічної освіти. Виділено проблеми підготовки майбутніх учителів в університетах. Виявлено основні орієнтири реформування професійної педагогічної освіти в Німеччині на початку ХХІ століття. У результаті реформ підготовка вчителів загальноосвітніх шкіл стала практикоорієнтованою, професіоналізованою, профільною, спрямованою на розвиток компетентностей і здійснюється за такими блоками: спеціально-предметний, предметно-дидактичний, «Науки про освіту», практика. Підкреслено особливе значення блоку «Науки про освіту», який відображає зміст психолого-педагогічної підготовки майбутніх вчителів загальноосвітніх шкіл Німеччини. В його межах кожна тема розглядається з точки зору педагогіки, психології, соціології та інших суміжних гуманітарних дисциплін. Ключовими принципами структурування змісту психолого-педагогічної підготовки вчителів у ФРН є принципи модульності, міждисциплінарності, рефлективності. Підкреслено, значення використання методів кооперативного, проблемного, ситуаційного, дослідного навчання та рефлексії для розвитку професійних компетентностей. За результатами дослідження виділено характерні особливості німецької системи професійної педагогічної освіта.
It is characterized the state of professional training of secondary schools teachers in in the Federal Republic of Germany at the beginning of the XXI century. The main legislative and regulatory guidance documents of federal and regional significance that are the basis for functioning of system of continuous pedagogical education are represented. The problems of future teachers’ training in universities are highlighted. The basic guidelines of professional teacher education reform in Germany at the beginning of the XXI century are revealed. As a result of reforms school teachers’ training became practically and professionally oriented, profile, and aimed at the development of competencies. It is realized under the following blocks: special-subject, subject-didactic, «Science about Education», practice. The particular importance of the block «Science about Education», which reflects the content of psycho-pedagogical training of future school teachers in Germany is underlined. Within it the each topic is discussed in terms of pedagogy, psychology, sociology and other related humanities. The key principles of structuring of psychological and pedagogical teachers’ training content in Germany are: modularity, interdisciplinary, reflectivity. The importance of usage of cooperative, problem, situational, research studies and reflection methods for the development of professional competencies is underlined. The study is highlighted the characteristics of the German system of professional teacher education.
 
Publisher Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712592/1/%D0%94%D1%8F%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%28%D1%80%D0%B5%D0%B4.%2B%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%82%29.pdf
- Дяченко, Л.М. (2017) The state of school teachers’ professional training in the Federal Republic of Germany at the beginning of the XXI century Професійна і неперервна освіта: польсько-український науковий щорічник (2). ISSN 2543-7925