Особливості проявів перцептивно-мисленнєвих стратегій в процесі розв’язування учнями евристичних задач
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/712724/
http://appsychology.org.ua/index.php/ua/arkhiv-vydannia/tom-12/vipusk-24-2018-ua |
|
Title |
Особливості проявів перцептивно-мисленнєвих стратегій в процесі розв’язування учнями евристичних задач
Особенности проявлений перцептивно-мыслительных стратегий в процессе решения учениками эвристических задач The features of perceptive-mental strategies’ displays in the process of heuristic tasks solving by pupils |
|
Creator |
Третяк, Т.М.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
|
|
Description |
Обґрунтовується діагностичний потенціал такого методичного засобу, як розв’язування евристичних задач (на принциповий винахід). Розглядається специфіка його реалізації щодо різних етапів структури процесу розв’язування конструкторської задачі. Формулюються критерії та індикатори ефективності перцептивно-мисленнєвої діяльності особистості. Критерій: рівень адекватності трансформації початкових умов задачі в шукані її умови. Індикатори: рівні відповідності шуканих умов задачі вихідним її умовам. Критерій: рівень системної організації творчого інструментарію особистості. Індикатори: рівні реалізації творчого інструментарію. Критерій: новизна продукту діяльності особистості. Індикатори: рівні новизни – об’єктивна, суб’єктивна. Здійснюється аналіз трансформації образів, виникаючих у процесі конструювання інформаційних систем: детермінації праобразу шуканого розв’язку змістом її умови та наявних актуальних знань, локалізації прообразних асоціативних полів у результаті структурно-функціонального аналізу наявної інформації; стимулювання утворення спектру прообразів, у тому числі найоптимальнішого, що стає провідним образом; трансформується в образ-проект, а далі і в образ-розв’язок. Визначаються особливості проявів перцептивно-мисленнєвих стратегій у процесі розв’язування учнями евристичних задач. Наголошується на необхідності врахування взаємодії двох взаємопов’язаних стратегічних потоків інформації, які взаємофункціонують протягом всього процесу розв’язування задачі, резонуючи на один і той же орієнтир – задану умову задачі. Зауважується, що уявне препарування цих потоків дає: динаміку трансформації задуму розв’язування задачі; динаміку трансформації стратегії розв’язування задачі.
Обосновывается диагностический потенциал такого методического средства, как решение эвристических задач (на принципиальное изобретение). Рассматривается специфика его реализации относительно разных этапов структуры процесса решения конструкторской задачи. Формулируются критерии и индикаторы эффективности перцептивно-мыслительной деятельности личности. Критерий: уровень адекватности трансформации исходных условий задачи в искомые ее условия. Индикаторы: уровни соответствия искомых условий задачи исходным ее условиям. Критерий: уровень системной организации творческого инструментария личности. Индикаторы: уровни реализации творческого инструментария. Критерий: новизна продукта деятельности личности. Индикаторы: уровни новизны – объективная, субъективная. Анализируется трансформация образов, возникающих в процессе конструирования информационных систем: детерминации праобраза искомого решения содержанием ее условия и актуальных знаний, локализации прообразом ассоциативных полей в результате структурно-функционального анализа имеющейся информации; стимулирования создания спектра прообразов, в т.ч. самого оптимального, который становится ведущим образом, трансформируется в образ-проект, а далее и в образ-решение. Осуществляется анализ особенностей проявлений перцептивно-мыслительных стратегий в процессе решения учащимися эвристических задач. Акцентируется внимание на необходимости учета взаимодействия двух стратегических потоков информации, взаимодействующих на протяжении всего процесса решения задачи и резонирующих на один и тот же ориентир – искомые условия задачи. Подчеркивается, что мысленное препарирование этих потоков дает: динамику трансформации замысла решения задачи; динамику трансформации стратегии решения задачи In the article the diagnostic potential of such a methodical tool as the solving of heuristic tasks (for a fundamental invention) is substantiated. The specific of its implementation regarding different stages of the constructive problem solving process structure is considered. The criteria and indicators of the personality’s perceptive-mental activity are formulated. Criterion: the level of adequacy of the problem initial conditions’ transformation to the desired conditions. Indicators: the levels of correspondence of the required conditions of the problem to its original conditions. Criterion: the level of the system organization of the personality’s creative instruments. Indicators: levels of creative instruments’ implementation. Criterion: the novelty of the product of the personality’s activity. Indicators: levels of novelty – objective, subjective. The transformation of images arising in the process of information systems’ construction is analyzed: determination of the pre-image of the sought solution by the content of its condition and actual knowledge, localization by the pro-image of associative fields as a result of the structural and functional analysis of available information; stimulating the pro-images’ spectrum creation, incl. the most optimal, which becomes the leading image, is transformed into an image-project, and then into an image-solution. An analysis of the features of perceptive-mental strategies’ displays in the process of heuristic tasks solving by pupils is carried out. Attention is focused on the need to take into account the interaction of two strategic information flows interacting throughout the process of solving the problem and resonating on the same reference point – the required conditions of the problem. It is emphasized that the mental preparation of these flows gives: the dynamics of the problem solution idea transformation; the dynamics of the problem-solving strategy transformation. |
|
Publisher |
Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/712724/1/%D0%A2%D1%80%D0%B5%D1%82%D1%8F%D0%BA%20%D0%A2.%20%D0%9C.%2012_24-199-207.pdf
- Третяк, Т.М. (2018) The features of perceptive-mental strategies’ displays in the process of heuristic tasks solving by pupils Актуальні проблеми психології, 24 (12). pp. 199-207. ISSN 2072-4772 |
|