Запис Детальніше

Особливості навчально-методичного забезпечення формування знань про дієслово в молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712729/
http://ipvid.org.ua/upload/iblock/d9f/d9fbec51da094ae2a05326e8063019e0.pdf
 
Title Особливості навчально-методичного забезпечення формування знань про дієслово в молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення
Аcademic support peculiarities of the formation of verb knowledge for children with severe speech disorders
 
Creator Грибань, Галина Віталіївна
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
81 Linguistics and languages
 
Description У статті обґрунтовано важливість розробки навчально-методичного забезпечення формування знань про дієслово в молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення та розглянуто підґрунтя його створення. Висвітлюється необхідність врахування психолінгвістичного підходу, що передбачає дослідження готовності всіх психічних процесів до вивчення та переходу на лінгвістичний (теоретичний) рівень засвоєння дієслова. Розкрито значення та важливість вивчення дієслова молодшими школярами із ТПМ у тісному взаємозв’язку із суміжними розділами про мову: морфологією, синтаксисом, орфографією, фонологією, лексикою, стилістикою, словотвором.
In the article the importance of developing teaching of knowledge about the formation of the verb in primary school children with severe speech disorders and is considered the foundation of its creation. Among the grammatical units of Ukrainian language verb is characterized by the greatest complexity and diversity. In linguistic literature there are indications verb decisive role in structuring grammatical Ukrainian language. Formation of knowledge of the verb is in the Ukrainian language lessons that involve processing of verbal vocabulary of both practical and theoretical levels of assimilation.
Reveals the significance and importance of studying verbs younger students with TPM in close relationship with adjacent sections of language: morphology, syntax, spelling, phonology, vocabulary, style, word formation. This study verb greatly promoted the development of speech of students. Verb dynamizuye speech, organizing the syntactic structure of sentences, creating conditions for the emergence of coherent speech. The verb, as an organizing center sentence, has the largest syntactic relations in sentence, which explains its syntactical specificity. The verb in its lexical meaning, richness of forms and syntactic possibilities is complex and spacious grammatical category and is predicative core vocabulary. In terms of linguistics, predicate play a central role in the syntactic units, which is the basis of subsequent communication. On the basis of predicative function of speech formed inner speech and the ability to express their thoughts in expanded utterance.
Reveals the need to consider psycholinguistic approach that involves the study of mental processes willingness to study and go to the linguistic (theoretical) level mastering verb.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712729/1/%D0%93%D1%80%D0%B8%D0%B1%D0%B0%D0%BD%D1%8C_%D0%9F%D0%A1%D0%9F_2016.pdf
- Грибань, Галина Віталіївна (orcid.org/0000-0001-8488-7179 <http://orcid.org/0000-0001-8488-7179>) (2016) Аcademic support peculiarities of the formation of verb knowledge for children with severe speech disorders Проблеми сучасного підручника (17). pp. 102-109. ISSN 2411-1309