Запис Детальніше

Методи розвитку емпатії молодших школярів із труднощами пристосування до соціального середовища

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712749/
 
Title Методи розвитку емпатії молодших школярів із труднощами пристосування до соціального середовища
Методы развития эмпатии младших школьников с трудностями приспособления к социальной среде
. Methods of development of empathy of junior schoolchildren with difficulties of adaptation to social environment
 
Creator Максим, О.В.
Рябовол, Т.А.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті висвітлено соціально-психологічні аспекти роботи з адаптації девіантів до сучасного соціокультурного середовища. Наведено принципи та завдання соціально реабілітаційної роботи, зокрема щодо формування адаптивних моделей поведінки.
Стаття наводить методичні рекомендації які були розроблені на основі досліджень особливостей емпатії та саморегуляції дітей молодшого шкільного віку. Доведено, що психолого-педагогічна корекція емпатії дезадаптованих школярів може здійснюватися за умови поєднання зусиль шкільного психолога, вчителя та батьків при провідній функції шкільного психолога. Вона включає: оптимізацію стосунків в шкільному соціальному середовищі на всіх рівнях; залучення дорослих і дітей до єдиного процесу, який дозволяє обмін досвідом і створює безпечне середовище для усіх учасників; сприяння задоволенню основних соціальних потреб кожного учня; стимулювання власної соціально спрямованої активності кожної групи.
В статье освещены социально-психологические аспекты работы по адаптации девиантов к современному социокультурной среде. Приведены принципы и задачи социально реабилитационной работы, в частности по формированию адаптивных моделей поведения.
Статья раскрывает методические рекомендации разработанные на основе исследований особенностей эмпатии и саморегуляции детей младшего школьного возраста. Доказано, что психолого-педагогическая коррекция эмпатии дезадаптированных школьников может осуществляться при условии объединения усилий школьного психолога, учителя и родителей при ведущей функции школьного психолога. Она включает: оптимизацию отношений в школьной социальной среде на всех уровнях; привлечение взрослых и детей к единому процессу, который позволяет обмен опытом и создает безопасную среду для всех участников; содействие удовлетворению основных социальных потребностей каждого ученика; стимулирование собственной социально направленной активности каждой группы.
The article covers the socio-psychological aspects of work on the adaptation of deviant to the modern socio-cultural environment. The principles and tasks of social rehabilitation work, in particular concerning the formation of adaptive behavior models, are presented.
The article provides methodological recommendations that were developed on the basis of studies of the features of empathy and self-regulation of children of junior school age. It is proved that psycho-pedagogical correction of empathy of disadapted pupils can be carried out under the condition of combining the efforts of a school psychologist, teacher and parents under the leading function of a school psychologist. It includes: optimizing relationships in the school social environment at all levels; involving adults and children in a single process that allows for the exchange of experiences and creates a safe environment for all participants; assistance in meeting the basic social needs of each student; stimulating their own socially directed activity of each group.
 
Publisher Вид-во ЖДУ ім. І. Франка
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712749/1/%D0%9C%D0%B0%D0%BA%D1%81%D0%B8%D0%BC__%D0%A0%D1%8F%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%BB.PDF
- Максим, О.В. and Рябовол, Т.А. (2018) . Methods of development of empathy of junior schoolchildren with difficulties of adaptation to social environment Актуальні проблеми психології, 18 (11). pp. 79-90. ISSN 2072-4772