Запис Детальніше

The Model of Use of Mobile Information and Communication Technologies in Learning Computer Sciences to Future Professionals in Engineering Pedagogy

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712790/
http://ceur-ws.org/Vol-2257/
 
Title The Model of Use of Mobile Information and Communication Technologies in Learning Computer Sciences to Future Professionals in Engineering Pedagogy
Модель використання мобільних інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні інформатики майбутніх інженерів-педагогів
 
Creator Tkachuk, V.V.
Shchokin, V.P.
Tron, V.V.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Research goal: the research is aimed at developing a model of use of mobile ICT in learning Computer Sciences to future professionals in Engineering Pedagogy. Object of research is the model of use of mobile ICT in learning Computer Sciences to future professionals in Engineering Pedagogy. Results of the research: the developed model of use of mobile ICT as tools of learning Computer Sciences to future professionals in Engineering Pedagogy is based on the competency-based, person-centered and systemic approaches considering principles of vocational education, general didactic principles, principles of Computer Science learning, and principles of mobile learning. It also takes into account current conditions and trends of mobile ICT development. The model comprises four blocks: the purpose-oriented block, the content-technological block, the diagnostic block and the result-oriented block. According to the model, the learning content of Computer Sciences consists of 5 main units: 1) Fundamentals of Computer Science; 2) Architecture of Modern Computers; 3) Fundamentals of Algorithmization and Programming; 4) Software of Computing Systems; 5) Computer Technologies in the Professional Activity of Engineer-pedagogues.
Мета дослідження: дослідження спрямоване на розробку моделі використання мобільних ІКТ у навчанні інформатики майбутніх фахівців з інженерної педагогіки. Об'єктом дослідження є модель використання мобільних ІКТ у навчанні інформатики майбутніх фахівців з інженерної педагогіки. Результати дослідження: розроблена модель використання мобільних ІКТ як засобу навчання інформатики майбутніх фахівців з інженерної педагогіки базується на компетентнісно-орієнтованому та системнрму підходах, що враховують принципи професійної освіти, загальнодидактичні принципи, принципи навчання інформатики та принципи мобільного навчання. Вона також враховує сучасні умови та тенденції розвитку мобільних ІКТ. Модель складається з чотирьох блоків: цільовий блок, змістово-технологічний блок, діагностичний блок та результатний. Відповідно до моделі, зміст навчанні інформатики складається з 5 основних підрозділів: 1) Основи інформатики; 2) Архітектура сучасних комп'ютерів; 3) Основи алгоритмізації та програмування; 4) Програмне забезпечення обчислювальних систем; 5) Комп'ютерні технології в професійній діяльності інженерів-педагогів.
 
Publisher CEUR-WS.org
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712790/1/paper12.pdf
- Tkachuk, V.V. (orcid.org/0000-0002-5879-5147 <http://orcid.org/0000-0002-5879-5147>), Shchokin, V.P. (orcid.org/0000-0001-9709-1831 <http://orcid.org/0000-0001-9709-1831>) and Tron, V.V. (orcid.org/0000-0002-6149-5794 <http://orcid.org/0000-0002-6149-5794>) (2018) The Model of Use of Mobile Information and Communication Technologies in Learning Computer Sciences to Future Professionals in Engineering Pedagogy Proceedings of the 1st International Workshop on Augmented Reality in Education Kryvyi Rih, Ukraine, October 2, 2018 (2257). pp. 103-111. ISSN 1613-0073