Запис Детальніше

Google Classroom as a Tool of Support of Blended Learning for Geography Students

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712794/
http://ceur-ws.org/Vol-2257/
 
Title Google Classroom as a Tool of Support of Blended Learning for Geography Students
Google Classroom як засіб підтримки комбінованого навчання студентів-географів
 
Creator Bondarenko, O.V.
Mantulenko, S.V.
Pikilnyak, A.V.
 
Subject 004.77 General networking applications and services
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study
91 Geography. Exploration of the Earth and of individual countries. Travel. Regional geography
 
Description The article reveals the experience of organizing blended learning for geography students using Google Classroom, and discloses its potential uses in the study of geography. For the last three years, the authors have tested such in-class and distance courses as “Cartography and Basics of Topography”, “Population Geography”, “Information Systems and Technologies in Tourism Industry”, “Regional Economic and Social World Geography (Europe and the CIS)”, “Regional Economic and Social World Geography (Africa, Latin America, Asia, Anglo-America, Australia and Oceania)”, “Socio-Economic Cartography”. The advantages of using the specified interactive tool during the study of geographical disciplines are highlighted out in the article. As it has been established, the organization of the learning process using Google Classroom ensures the unity of in-class and out-of-class learning; it is designed to realize effective interaction of the subjects learning in real time; to monitor the quality of training and control the students’ learning achievements in class as well as out of it, etc. The article outlines the disadvantages that should be taken into account when organizing blended learning using Google Classroom, including the occasional predominance of students’ external motivation in education and their low level of readiness for work in the classroom; insufficient level of material and technical support in some classrooms; need for out-of-class pedagogical support; lack of guidance on the content aspect of Google Classroom pages, etc. Through the test series conducted during 2016-2017, an increase in the number of geography students with a sufficient level of academic achievements and a decrease of those with a low level of it was revealed.
Стаття розкриває досвід організації комбінованого навчання студентів-географів, що використовують Google Classroom, і розкриває його потенційні можливості у вивченні географії. Протягом останніх трьох років автори випробували такі очні та дистанційні курси, як "Картографія та основи топографії", "Географія населення", "Інформаційні системи та технології в туризмі", "Регіональна економічна і соціальна географія світу (Європа і СНД)", "Регіональна економічна і соціальна географія світу (Африка, Латинська Америка, Азія, Англо-Америка, Австралія та Океанія)", "Соціально-економічна картографія". У статті висвітлено переваги використання зазначеного інтерактивного інструменту під час вивчення географічних дисциплін. Як було встановлено, організація навчального процесу з використанням Google Classroom забезпечує єдність навчання в класі та поза класом; він призначений для реалізації ефективної взаємодії предметів, що вивчаються в режимі реального часу; надає можливість контролювати якість навчання та досягнення в навчанні студентів як у класі, так і поза ним тощо. У статті висвітлюються недоліки, які слід враховувати при організації комбінованого навчання за допомогою Google Classroom, включаючи випадкове переважання у студентів зовнішньої мотивації до навчання та низький рівень їх готовності до роботи в аудиторії; недостатній рівень матеріально-технічної підтримки в деяких аудиторіях; необхідність позакласної педагогічної підтримки; відсутність вказівок щодо вмісту сторінок Google Classroom тощо. За допомогою ряду тестів, проведених протягом 2016-2017 рр., було виявлено збільшення кількості студентів-географів з достатнім рівнем академічних досягнень та зменшення кількість тих, хто має їх низький рівень.
 
Publisher CEUR-WS.org
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712794/1/paper17.pdf
- Bondarenko, O.V. (orcid.org/0000-0003-2356-2674 <http://orcid.org/0000-0003-2356-2674>), Mantulenko, S.V. (orcid.org/0000-0001-5673-0174 <http://orcid.org/0000-0001-5673-0174>) and Pikilnyak, A.V. (orcid.org/0000-0003-0898-4756 <http://orcid.org/0000-0003-0898-4756>) (2018) Google Classroom as a Tool of Support of Blended Learning for Geography Students Proceedings of the 1st International Workshop on Augmented Reality in Education Kryvyi Rih, Ukraine, October 2, 2018 (2257). pp. 182-191. ISSN 1613-0073