Запис Детальніше

Навчання філософії в школі: основні тенденції

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712796/
http://uej.undip.org.ua/products/2018/article2.php
 
Title Навчання філософії в школі: основні тенденції
The teaching of philosophy at school: the main trends
 
Creator Кришмарел, В. Ю.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті обґрунтовано необхідність включення окремих аспектів навчання філософії в шкільну освіту та окреслено основні тенденції їх упровадження в країнах Європи та Північної Америки, що може стати підґрунтям для виокремлення можливостей використання їх досвіду в українських реаліях. Завданням вивчення філософії в школі є, насамперед, формування навичок, пов’язаних із вдумливим мисленням, вмінням аналізувати, синтезувати та оцінювати інформацію, позиції, аргументацію, що в перспективі сприятиме реалізації людиною усвідомленої власної позиції у будь-яких сферах. Розуміння необхідності впровадження навчального курсу філософії в школі наразі притаманне більшості європейських країн. У цілому викладання філософії в школі можна звести до двох напрямків: вивчення історії філософії та філософування. Методичний аспект роботи вчителя полягає у відмові від авторитарності та перетворенні на фасилітатора; створення поля для дискусії та керування нею; заохочення до творчого підходу на основі логічної аргументації; стимулювання аналітичного сприйняття інформації; слідкування за наявністю взаємозв’язку між теорією та повсякденням. Для України також актуальним є питання методичного супроводу, навчальних матеріалів та підготовки відповідних фахівців, що є проблематикою окремих напрямків дослідження.
The article is devoted to the necessity of incorporating aspects of teaching philosophy into school education and outlining the main trends of their implementation in the
countries of Europe and North America in order to detect the possibilities of taking their experience into Ukrainian realities. Philosophy at school is primarily understood as the development of skills related to thoughtful thinking, the ability to analyze, synthesize and evaluate information, positions, arguments that in the future will contribute to the realization of a person’s conscious position in all spheres of life – from socio-political to cultural-
personal. Understanding the need for teaching philosophy at school is currently inherent in most European countries. Even the countries where this practice was not traditionally
developed, in recent years made significant shifts in the implementation of such training.
This is mainly due to the challenges of modern society, in which, against the background of information and technology development, critical thinking, emotional intelligence, the
ability to systematically solve problems and realize the implications and prospects become the most relevant competencies. In general, if we summarize the main approaches, then the philosophy at school can be reduced to two directions – the history of philosophy and philosophizing. Methodological work of a teacher at the same time requires: the refusal of authoritarianism, becoming a facilitator; the creation and managing the environment for
discussion; encouragement of the creative approach based on logical reasoning; stimulating analytical perception of information; observation of the relationship between theory and everyday life. It is philosophy as a methodology that allows us to form an intellectual basis for overcoming the challenges of society, and with the need to teach it at school, it requires development, overcoming existing contradictions in approaches and subsequent widespread
implementation. For Ukraine, the current issue is the methodological support, teaching materials and training of the specialists, which is a problem for certain areas of research.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712796/1/%D1%83%D0%BF%D0%B6.pdf
- Кришмарел, В. Ю. (2018) The teaching of philosophy at school: the main trends Український педагогічний журнал, 3. pp. 126-136. ISSN 2411-1317