Запис Детальніше

Using the Augmented Reality to Teach of Global Reading of Preschoolers with Autism Spectrum Disorders

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712808/
http://ceur-ws.org/Vol-2257/
 
Title Using the Augmented Reality to Teach of Global Reading of Preschoolers with Autism Spectrum Disorders
Використання доповненої реальності для навчання глобального читання дошкільнят з розладами спектру аутизму
 
Creator Kolomoiets, Tamila
Kassim, D.A.
 
Subject 004.5 Human-computer interaction. Man-machine interface. User interface. User environment
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Over the last decade a significant increasing of the number of children with autism spectrum disorders (ASD) in the world is marked. Ukraine is no exception. High rates of disease ASD require finding the new ways of correcting these groups of children. The aim of the research: to substantiate feasibility of using of the augmented reality’s technologies to teach of global reading in a special education of autistic children. In the course of the study an experiment, descriptive and comparative analysis methods, generalization, logical research method were used. Results of the research: it is shown that, it is expedient to use technologies of the augmented reality in the educational and correctional process of children with ASD to teach them of global reading. Using the augmented reality reveals a number of new opportunities, the promising of which is an interaction with the artificial world through mobile devices, which are more accessible and predictable for the special development of autistic children. At the initial stage of teaching of global reading, the instrument of augmented reality is used in a set of successive task groups. The first of these is aimed at the development of visual perception, the formation of the ability to analyze, isolate and generalize, navigate in space. The second and third set of tasks included the teaching of children to understand the meaning of words, the correlation of words with images presented on the screen of gadgets. At the final stage, namely, teaching of global reading, the technology of augmented reality has opened unlimited possibilities for using of various text materials and virtual images to them. Conclusions: a) an analysis of experimental work with preschoolers with ASD suggests that the use of augmented reality in teaching of global reading of children helps to increase the efficiency of the educational and correctional process; b) the technology of the augmented reality has allowed rising to a qualitatively new level of mastering of global reading by autistic children; c) prospects for further experimental research will be the implementation of the proposed methodology and obtaining its effectiveness and efficiency in practice.
Протягом останнього десятиріччя відзначається значне збільшення кількості дітей, які страждають на розлади спектра аутизму (РСА - ASD) у світі. Україна не є винятком. Високий рівень захворювант на ASD вимагає пошуку нових способів корекції цих груп дітей. Мета дослідження: обґрунтувати доцільність використання технологій доповненої реальності для навчання глобального читання в спеціальній освіті дітей з аутизмом. В ході дослідження використано експериментальні, описові та порівняльні методи аналізу, узагальнення, метод логічного дослідження. Результати дослідження: показано, що доцільно використовувати технології доповненоїреальності у навчально-корекційному процесі дітей з ASD, щоб навчити їх глобального читання. Використання доповненої реальності показує ряд нових можливостей, перспективою яких є взаємодія з штучним світом через мобільні пристрої, які є більш доступними і передбачуваними для особливого розвитку дітей з аутизмом. На початковому етапі навчання глобального читання, засоби доповненої реальності використовуються в сукупності послідовних цільових груп. Перша з них спрямована на розвиток зорового сприйняття, формування здатності аналізувати, ізолювати і узагальнювати, орієнтуватися в просторі. Другий і третій набір завдань включав навчання дітей зрозуміти зміст слів, співвідношення слів із зображеннями, представленими на екрані гаджетів. На заключному етапі, а саме - навчання глобального читання, технологія доповненої реальності відкрила необмежені можливості для використання різноманітних текстових матеріалів та віртуальних образів для них. Висновки: а) аналіз експериментальної роботи з дошкільнятками з ASD передбачає, що використання доповненої реальності в навчанні глобального читання дітей сприяє підвищенню ефективності навчально-виховного процесу; б) технологія доповненої реальності дозволила піднятися на якісно новий рівень оволодіння глобальним читанням дітей з аутизмом; в) перспективи подальших експериментальних досліджень - реалізація запропонованої методології та перевірка її ефективності на практиці.
 
Publisher CEUR Workshop Proceedings
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712808/1/paper24.pdf
- Kolomoiets, Tamila (orcid.org/0000-0002-7321-0901 <http://orcid.org/0000-0002-7321-0901>) and Kassim, D.A. (2018) Using the Augmented Reality to Teach of Global Reading of Preschoolers with Autism Spectrum Disorders Proceedings of the 1st International Workshop on Augmented Reality in Education Kryvyi Rih, Ukraine, October 2, 2018 (2257). pp. 237-246. ISSN 1613-0073