Прогнозування розвитку загальної середньої освіти: рівень учителя
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/712863/
http://uej.undip.org.ua/products/2018/article2.php |
|
Title |
Прогнозування розвитку загальної середньої освіти: рівень учителя
Prediction of the development of general secondary education: teacher level Прогнозирование развития общего среднего образования: уровень учителя |
|
Creator |
Пузіков, Дмитро Олегович
|
|
Subject |
373 Kinds of school providing general education
|
|
Description |
У статті розглядаються теоретико-методичні, організаційні та інформаційні аспекти участі вчителя (педагогічного працівника) у функціонуванні системи прогнозування розвитку загальної середньої освіти. Обґрунтовано значення прогностичної діяльності сучасного вчителя в контексті його професійного саморозвитку, здійснення ним самоменеджменту, участі в прогнозуванні розвитку закладу загальної середньої освіти. Визначено основні завдання вчителя як суб’єкта прогнозування розвитку загальної середньої освіти. На основі аналізу наукової літератури визначено поняття, розкрито та обґрунтовано компонентний склад прогностичної компетентності сучасного вчителя. Окреслено шляхи підготовки сучасного вчителя до прогнозування розвитку загальної середньої освіти. Визначено перспективи подальших досліджень, що пов’язані з розробленням, апробацією та впровадженням теоретико-методичного забезпечення формування прогностичної компетентності майбутнього вчителя в закладі вищої освіти, розвитку її у вчителя в процесі підвищення його кваліфікації, а також у системі внутрішньошкільної науково-методичної роботи.
The article deals with theoretical, methodological, organizational and informational aspects of the participation of a teacher (pedagogical worker) in the functioning of the system of prediction of the development of general secondary education. The significance of the prognostic activity of a modern teacher in the context of his professional self-development, self-management is substantiated. It is indicated on the leading role of a trained teacher in the organization and realization of prediction of the development of general secondary education at the level of the structural unit of school (cyclic commission, methodological association of teachers, department, etc.), institution of general secondary education in general. The main tasks of a teacher as a subject of prediction of the development of general secondary education are determined (collection and dissemination of primary predictive information on the relevant objects of prediction, direct participation in the development of educational predictions, implementation of the results of prediction of the development of general secondary education (recommendations, plans, programs, models of development of general secondary education and its components, created on the basis of predictions); keeping, analysis and application of secondary predictive information (about the course and the results of prediction of the development of educational objects for prior periods). On the basis of analysis of scientific literature, the concept is defined, the components of the prognostic competence of a modern teacher are determined and substantiated, namely: value-motivational (values, motives, goals of prognostic activity in the system of general secondary education), cognitive (knowledge of the theory, methodology, methods of educational-pedagogical prediction), operationalactivity component (skills, practical experience of predicting activity in the field of education). The ways of preparing a modern teacher for predicting the development of general secondary education are outlined. The prospects for further research related to the development, approbation and implementation of theoretical and methodological support for the formation of the prognostic competence of a future teacher in a higher educational institution, its development in a teacher in the process of raising his/her qualification, as well as in the system of in-school science and methodical work, are determined. В статье рассматриваются теоретико-методические, организационные и информационные аспекты участия учителя (педагогического работника) в функционировании системы прогнозирования развития общего среднего образования. Обосновано значение прогностической деятельности современного учителя в контексте его профессионального саморазвития, осуществления им самоменеджмента, участия в прогнозировании развития заведения системы общего среднего образования. Определены основные задания учителя как субъекта прогнозирования развития общего среднего образования. На основе анализа научной литературы дано определение понятия, раскрыто и обосновано компонентный состав прогностической компетентности современного учителя. Очерчено пути подготовки учителя к прогнозированию развития общего среднего образования. Определены перспективы последующих исследований, связанных с разработкой, апробацией и внедрением теоретико-методического обеспечения формирования прогностической компетентности будущего учителя в высшем учебном заведении, развития ее у учителя в процессе повышения его квалификации, а также в системе внутришкольной научно-методической работы. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/712863/4/UPJ.3.2018.pdf
- Пузіков, Дмитро Олегович (orcid.org/0000-0003-2630-6924 <http://orcid.org/0000-0003-2630-6924>) (2018) Prediction of the development of general secondary education: teacher level Український педагогічний журнал, 3 (15). pp. 67-74. ISSN 2411-1317 |
|