Дидактичні аспекти соціалізації старшокласників в умовах профільного навчання
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/712906/
|
|
Title |
Дидактичні аспекти соціалізації старшокласників в умовах профільного навчання
Didactic Aspects of Socialization of Upper Secondary School Pupils in the Conditions of Profile Education |
|
Creator |
Васьківська, Галина Олексіївна
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method 37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті окреслено актуальність проблеми соціалізації старшокласників в умовах профільного навчання. Подано результати дослідження достатності відповідних знань старшокласників і їх самооцінки щодо вміння взаєморозуміння і співпраці як важливого аспекту соціалізації. Автор характеризує процес формування у старшокласників соціальної компетентності як обов’язкову умову соціалізації і представляє цей процес у вигляді моделі, що складається із змістового, діяльнісного і результативного блоків. Представлено можливі шляхи формування соціальної компетентності старшокласників і роль вчителя у цьому процесі. Досягнення окреслених цілей реалізується через засвоєння учнями соціальних знань, а також умінь, що набуваються у процесі діяльнісного підходу в умовах профільного навчання.
The article outlines the relevance of the problem of socialization of senior pupils in the conditions of profile education. Presents results of a study of the adequacy of the relevant knowledge of upper secondary school pupils and their self-assessment regarding the ability of mutual understanding and cooperation as an important aspect of socialization. The author characterizes the process of formation in upper secondary school pupils of social competence as a prerequisite of socialization and represents this process as a model consisting of meaningful, active and productive units. Presents possible ways of formation of social competence of the pupils and the teacher’s role in this process. The achievement of the above goals are implemented through the assimilation of social knowledge and skills acquired in the process of the activity approach in the conditions of profile education. |
|
Publisher |
Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка»
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/712906/1/VHO_LNU_2018.pdf
- Васьківська, Галина Олексіївна (orcid.org/0000-0002-8714-8512 <http://orcid.org/0000-0002-8714-8512>) (2018) Didactic Aspects of Socialization of Upper Secondary School Pupils in the Conditions of Profile Education Вісник Луганського національного університету (педагогічні науки), 8 (322). pp. 5-11. |
|