Запис Детальніше

Кар’єрні траєкторії професійного самовизначення учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712914/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/issue/view/16
 
Title Кар’єрні траєкторії професійного самовизначення учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти
Career Trajectories of Vocational Education and Training Institutions’ Students Professional Self-determination
 
Creator Закатнов, Д.О.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Розглянуто теоретичні аспекти взаємозв’язку професійного та кар’єрного самовизначення учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти. Встановлено, що напрацювання з теорії та практики професійного самовизначення не є достатніми для забезпечення у сучасних соціально-економічних умовах успішного професійного розвитку особистості на його постоптаційних стадіях. Визначено, що одним із напрямів розв’язання зазначеного протиріччя є використання компетентнісного підходу стосовно проблем професійного розвитку, а також перехід до досліджень професійного самовизначення особистості крізь призму дефініцій «професійна кар’єра» та «кар’єрне самовизначення». Це зумовлено тим, що до сфери професійного самовизначення включено лише аспекти, що стосуються становлення особистості у професії, а до змістовного наповнення дефініцій «кар’єра» та «професійна кар’єра» дослідники включають й інші аспекти життєдіяльності особи. Кар’єрний контекст для особистості є ширшим, ніж професійна діяльність, оскільки додатково містить життєві домагання та позапрофесійні сторони життєдіяльності. За такого підходу доцільним є введення до наукового обігу поняття «кар’єрне самовизначення», що можна розглядати як процес створення людиною образу професійної кар’єри та визначення засобів її реалізації. Психолого-педагогічний супровід кар’єрного самовизначення передбачає використання, по-перше, інструментарію забезпечення професійного самовизначення, тобто професійну орієнтацію, та специфічний інструментарій, що розбудовує психологічні структури особистості, що стосуються майбутньої професійної діяльності, але є ширшими й дають змогу визначити та реалізувати життєві плани. Таким чином, як засіб психолого-педагогічного забезпечення професійного розвитку особистості варто розглядати не лише професійну орієнтацію, але й ширший комплекс психолого-педагогічних заходів, що визначається як консультування для кар’єри або кар’єрне консультування. Результатом кар’єрного самовизначення є сформованість кар’єрної компетентності, що стосовно учнів закладів професійно-технічної освіти проявляється, зокрема, у здатності подолати нормативні кризи професійного розвитку та побудувати подальшу реалістичну освітньо-професійну траєкторію.
Theoretical aspects of the relationship between professional and career self-determination of vocational education and training institutions’ students are considered. It is established that developments in the theory and practice of professional self-determination are not sufficient to ensure in modern social and economic conditions the successful professional development of the individual at his post-оption stages. It is determined that one of the directions of this contradiction solving is the use of a competence approach to the professional development problems, as well as moving to research the professional self-determination of the individual through the definitions of “professional career” and “career self- determination”. The professional self-determination sphere includes only aspects concerning the formation of a person in the profession, the content of definitions of “career” and “professional career” includes other aspects of person’s life. The career context for an individual is wider than professional activity, as it additionally contains life claims and nonprofessional aspects of life. According to this approach, it is reasonable to introduce the scientific concept of “career self-determination”; it can be considered as the process of creating the professional career image by person and determining the means of their realization. The psychological and pedagogical support of career self-determination presupposes the use of, firstly, the tools for ensuring professional self-determination, i.e. professional orientation, and specific tools that develop psychological structures of personality concerning the future professional activity, but are wider and allow defining and implementing life plans. So, not only professional orientation, but also a wider set of psychological and pedagogical measures, which are defined as counselling for career or career cancelling, should be considered as a mean of psychological and pedagogical support of the individual’s professional development. The result of career self-determination is the formation of career competence that concerning the VET institutions’ students in particular manifests itself in ability to overcome the professional development normative crises and build further educational and professional trajectory
 
Publisher ЖККГВ «Полісся» ЖОР
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712914/2/%D1%8F%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D1%8F%20%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%20%D0%B2%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA%2019%202018.pdf
- Закатнов, Д.О. (orcid.org/0000-0002-4130-089X <http://orcid.org/0000-0002-4130-089X>) (2018) Career Trajectories of Vocational Education and Training Institutions’ Students Professional Self-determination Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка (16). pp. 20-26. ISSN 2223-5752