Запис Детальніше

Теоретико-методологічні засади прогнозування розвитку загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712971/
 
Title Теоретико-методологічні засади прогнозування розвитку загальної середньої освіти
Theory-methodological bases of general secondary education development prognostication
Teoretyczno-metodologiczne zasady prognozowania rozwoju edukacji ogólnej
Теоретико-методологические основы прогнозирования развития общего среднего образования
 
Creator Онищук, Людмила Анатоліївна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті на основі аналізу системи засобів наукового пізнання та критичного осмислення особливостей
педагогічного прогнозування як специфічного різновиду наукового дослідження і форми конкретизації наукового передбачення висвітлено результати систематизації знань педагогічної прогностики; у форматі дослідження науково інтерпретовано опрацьовані ідеї, теорії, положення, закономірності і принципи, що відображають особливості об’єкта і предмета дослідження.
Зв’язки між досліджуваними педагогічними явищами і процесами відображено в положеннях
Концепції прогнозування розвитку загальної середньої освіти, програмі циклічного семінару «Теоретичні і методологічні засади підготовки суб’єктів освітньої діяльності до розроблення прогнозів», які сприятимуть формуванню у суб’єктів управління стержневих, системотвірних уявлень про перспективу розвитку загальної середньої освіти.
In the article, based on the analysis of the system of means of scientific cognition and critical understanding of
the features of pedagogical prognostication as a specific type of scientific research and form of concretization of
scientific prognostication, the results of pedagogical knowledge systematization prognostication highlighted. In the research format the ideas, theories, positions, patterns and principles that reflect the features of the object and
subject of research scientifically interpreted.
It was clarified that the development of theoretical principles for forecasting the development of general
secondary education is connected with solving problems of educational and pedagogical prognostication as a branch of pedagogical science and using an interdisciplinary approach to substantiating the strategy of its development; signs of the scientific process and the result of forecasting the development of general secondary education is the nature of purpose-setting, the distinction of a special object of forecasting, the use of his means of knowledge, the uniqueness of terms and concepts; for the construction of the conceptual image of a certain element of science (in the research format - the conceptual image of the institution of education), in addition to imperative arguments and emotional arguments, it is necessary to reveal and substantiate the main characteristics of pedagogical forecasting.
The links between studied pedagogical phenomena and processes reflected in the points of the Prediction
Concept of General Secondary Education Development, program of the cyclical seminar «Theoretical and methodological fundamentals of preparing subjects of educational activity for the development of forecasts». This will facilitate the formation in subjects of government core, system-making views on the prospects for the development of general secondary education.
Na podstawie analizy systemu narzędzi wiedzy naukowej i krytyczne rozumienie prognozowania pedagogicznej
jako specyficznego rodzaju badań i form naukowej predykcji specyfiki wyniki usystematyzowanie wiedzy pedagogicznej prognozowania; w formie badań idee, teorie, stanowiska, wzory i zasady odzwierciedlające cechy przedmiotu i przedmiotu badań są naukowo interpretowane.
Stosunki między badaniu zjawisk i procesów pedagogicznych odzwierciedlenie w prognozowaniu rozwoju koncepcji warsztatów cyklu programu powszechnej edukacji wtórny «Teoretyczne i metodologiczne podstawy sporządzenia działań edukacyjnych do prognoz rozwoju biznesu», które przyczyniają się do powstawania kontrolnej pręt, pomysły systemotvirnyh o perspektywach rozwoju ogólnego szkolnictwa średniego.
В статье на основе анализа системы средств научного познания и критического осмысления особенностей педагогического прогнозирования как специфической разновидности научного исследования и формы конкретизации научного предвидения освещены результаты систематизации знаний педагогической прогностики; в формате исследования научно интерпретированы идеи, теории, положения, закономерности и принципы, отражающие особенности объекта и предмета исследования.
Связи между исследуемыми педагогическими явлениями и процессами отражено в положениях Концепции прогнозирования развития общего среднего образования, программе циклического семинара «Теоретические и методологические основы подготовки субъектов образовательной деятельности к разработке прогнозов », которые способствовать формированию у субъектов управления стержневых, системообразующих представлений о перспективе развития общего среднего образования.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712971/1/%D0%9B.%D0%90.%D0%9E%D0%BD%D0%B8%D1%89%D1%83%D0%BA_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Онищук, Людмила Анатоліївна (orcid.org/0000-0002-7854-9314 <http://orcid.org/0000-0002-7854-9314>) (2018) Theory-methodological bases of general secondary education development prognostication Освітологія, 1 (7). pp. 138-144. ISSN 2226-3012