Практичні аспекти організації дослідницької діяльності в процесі навчання історії в основній школі
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/712984/
http://uej.undip.org.ua/products/2018/article3.php |
|
Title |
Практичні аспекти організації дослідницької діяльності в процесі навчання історії в основній школі
Practical aspects of organizing research activities in the process of teaching history in secondary school Практические аспекты организации исследовательской деятельности в процессе обучения истории в основной школе |
|
Creator |
Мороз, Петро Володимирович
Мороз, Ірина Володимирівна |
|
Subject |
001.89 Organization of science and scientific work
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education 93/94 History |
|
Description |
Статтю присвячено аналізу практики організації дослідницької діяльності в процесі навчання історії в закладах загальної середньої освіти. З метою встановлення фактичного стану використання дослідницького підходу у вивченні історії авторами статті було проведено анкетування вчителів, глибинні інтерв’ю та бесіди з ними. Аналіз відповідей вчителів дав авторам підстави стверджувати, що переважна більшість респондентів розуміє актуальність організації дослідницької діяльності в процесі навчання історії в основній школі та бажає освоїти відповідну методику. Результати анкетування також дали змогу авторам виділити основні чинники, що ускладнюють упровадження дослідницької діяльності в процес навчання історії. У статті визначено перспективи подальших досліджень, що пов’язані з розробленням, апробацією та впровадженням в освітній процес методики комплексного розвитку дослідницьких здібностей учнів, навчальних програм та шкільних підручників на засадах дослідницького підходу.
The article is devoted to the analysis of the practice of organizing research activities in the process of teaching history in the institutions of general secondary education. In order to determine the actual status of the use of a research approach in teaching history, the authors of the article conducted a survey for teachers, deep interviews and talks with them. The analysis of the responses of the teachers gave reason to the authors to assert that the overwhelming majority of teachers understand the relevance of the organization of research activities in the process of teaching history in primary school and sees its potential in the development of such qualities of a pupil as cognitive activity, autonomy, critical thinking, ability to creatively perform the tasks. However, according to the results of the survey, some teachers simplistically understand the essence of the research activities of pupils and do not pay enough attention to it in the process of teaching history. The results of the survey allowed the authors to highlight the main factors that complicate the implementation of research activities in the process of teaching history: the lack of a well-structured methodology for organizing research activities, the overload of curricula and textbooks, little teaching time, the high degree of fullness of classes, low motivation of pupils. According to the authors, in order to solve the problems identified, it is necessary to develop and implement in the educational process a special methodology for the integrated development of research abilities of pupils of secondary school on the basis of the theoretical principles available in the psychological-pedagogical and methodological sciences concerning the educational and research activity. The article outlines the prospects for further research related to the development, testing and implementation of curricula and school textbooks in the educational process on the basis of a research approach. Статья посвящена анализу практики организации исследовательской деятельности в процессе обучения истории в учреждениях общего среднего образования. С целью установления фактического состояния использования исследовательского подхода в изу¬чении истории авторами статьи было проведено анкетирование учителей, глубинные интервью и беседы с ними. Анализ ответов учителей дал авторам основания утверж¬дать, что подавляющее большинство учителей понимает актуальность организации ис-следовательской деятельности в процессе обучения истории в школе и желает освоить соответствующую методику. Результаты анкетирования также позволили авторам выде¬лить основные факторы, которые затрудняют внедрение исследовательской деятельно¬сти в процесс обучения истории. В статье определены перспективы дальнейших иссле¬дований, связанных с разработкой, апробацией и внедрением в образовательный процесс методики комплексного развития исследовательских способностей учащихся, учебных программ и школьных учебников на основе исследовательского подхода. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/712984/1/%D0%9C%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B7%20%D0%9F.%D0%92..pdf
- Мороз, Петро Володимирович and Мороз, Ірина Володимирівна (2018) Practical aspects of organizing research activities in the process of teaching history in secondary school Український педагогічний журнал, 4. pp. 99-109. ISSN 2411-1317 |
|