Запис Детальніше

Методика формування в учнів ліцею економічних понять на уроках географії

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712994/
 
Title Методика формування в учнів ліцею економічних понять на уроках географії
Методика формирования у старшеклассников экономических понятий на уроках географии
Methodics of forming economic concepts in senior school students in the process of teaching geography
 
Creator Назаренко, Тетяна Геннадіївна
 
Subject 33 Economics. Economic science
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
373 Kinds of school providing general education
91 Geography. Exploration of the Earth and of individual countries. Travel. Regional geography
 
Description У статті представлені результати дослідження проблеми формування економічних понять, що містяться в оновленій навчальній програмі з географії. Дослідницею проаналізовано зміст наукових термінів: «уміння», «прийом», «географічне поняття», «економічне поняття», «методика навчання
географії», наводяться визначальні шляхи, етапи та методичні особливості процесу формування наукових понять та виокремлюються рівні сформованості економічних понять у курсі географії ліцею.
Авторка статті неодноразово виступала з різними видами діяльності (круглі столи, наукові конференції та семінари, вебінари, вчительська діяльність тощо) щодо методики формування наукових понять, нею створена авторська модель формування наукових понять та захищена дисертація з теми
«Формування соціально-економічних понять у старшокласників на уроках географії». Однак ситуація постійно змінюється – оновлений зміст навчальних програм із географії потребує осучаснення й нової компетентнісно орієнтованої методики формування наукових, у нашому випадку, економічних понять. Саме цьому і присвячений зміст статті.
Статья раскрывает проблему формирования экономических понятий, которые представлены в содержании модернизированной учебной программы по географии, ученым проанализировано содержание научных терминов: «умение», «прием», «географическое понятие», «экономическое понятие», «методика обучения географии». Исследователь приводит примеры этапов и методических особенностей процесса формирования научных понятий и выделяет уровни сформировавшихся экономических понятий в курсе географии лицея. Автор статьи неоднократно выступала с различными видами деятельности (круглые столы, научные конференции и семинары, вебинары, учительская деятельность и т.п.) по методике формирования научных понятий, ею создана авторская модель формирования научных понятий и защищена кандидатская диссертация по теме «Формирование социально-экономических понятий у старшеклассников на уроках географии», но ситуация постоянно меняется и современное содержание учебных программ по географии требует переосмысления методики преподавания географии с учетом нового компетентно ориентированного подхода в обучении.
The article deals with the problem of the formation of economic concepts contained in the content of the updated curriculum in geography, the author analyzes the content of scientific terms: skill, reception, geographical concept, economic concept, methodology of studying geography. The researcher gives the defining ways, stages and methodical peculiarities of the process of formation of scientific concepts and sets the level of formation of economic concepts in the course of geography of the senior school. The author of the article has repeatedly acted with various types of activities (round tables, scientific conferences and seminars, webinars, teaching activities, etc.) concerning the methodology of forming scientific concepts, created an author's model of the formation of scientific concepts and defended a candidate's dissertation on the topic "Formation of socio-economic concepts in senior school students in geography classes", but the situation is constantly changing, and the updated content of curriculum in geography requires modernization and a new competence-oriented methodology for the formation of science. In our case, economic concepts, this is exactly what the article is devoted to.
As the educational practice shows, economic concepts are among the most difficult in the school geography course, which is why they are studied in senior school (Lyceum). As a rule, it is difficult for teachers to effectively teach students economic concepts, therefore, they form inferior perception, awareness and use in subsequent adult life, these concepts. In such conditions, the problem of reviewing the existing methodology for the formation of economic concepts in the school course of geography and the development of an effective learning algorithm is of relevance.
The analysis of the most diverse teaching methods used in school education and experimental and experimental work carried out in this work have shown that the most effective ones in shaping economic concepts in the senior school students are those that influence the emotional-sensory sphere and take into account the communicative-activity principle, namely : creative presentation of educational material through the system of problem tasks, independent and practical work, heuristic conversation, cognitive game, research method. The study developed a model for the formation of economic concepts, which can be introduced into the pedagogical process at any stage of studying topics from the course "Geography: regions and countries".
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712994/1/%D0%9D%D0%B0%D0%B7%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A2.%D0%93..pdf
- Назаренко, Тетяна Геннадіївна (2018) Methodics of forming economic concepts in senior school students in the process of teaching geography Український педагогічний журнал, 4. pp. 77-85. ISSN 2411-1317