Запис Детальніше

Contradictions in Career Counselling of Future Specialists

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712999/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/176/183
 
Title Contradictions in Career Counselling of Future Specialists
Суперечності в консультуванні з професійної кар'єри майбутніх кваліфікованих робітників
 
Creator Orlov, Valeriy
Bazyl, Liudmyla
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description The article justifies professional career counselling as an effective psychopedagogical factor in ensuring the quality of future specialists’ professional traning in educational institutions, which is specified by action algorithms and mechanisms for career and career trajectory development (planning, designing), identifying the optimal ways (means, steps) of professional and career development, adjusting the career trajectory in order to enhance professional performance. Career is viewed as a complex sociopsychological phenomenon, which determines one’s living and involves constant changes (ups and downs) in professional and personal development. It is justified that professional career is a process of self and/or capabilities realizion within his/her professional activity. Therefore, only individuals with well-established career prospects are able to plan professional own career successfully. Main contradictions leading to the discrepancies between an employee’s perception of himself/herself and resource potential are analysed. They occur between his/her understanding of career essence and the environment where he/she can develop professionally, relying on his/her own capabilities; careers and other spheres of life, the circumstances under which these differences increase; social stereotypes about a career and their influence on career orientations of particular individuals; the lack of conceptual connections between professional training quality and personal and professional self-realization prospects. According to some authors, these contradictions can be eliminated with the help of professional career counselling, which involves individual counselling, group counselling and cyclical counselling based on diagnostic methods for assessing individual qualities, professional performance, as well as methods of reporting and analyzing market economy trends taking into account the specifics of a profession.
У статті обґрунтовується консультування з професійної кар’єри як дієвий психолого-педагогічний чинник забезпечення якості професійної підготовки майбутніх фахівців у закладах освіти, що конкретизується алгоритмами дій та механізмами проектування (планування, розроблення) кар’єри і побудови кар’єрної траєкторії, визначення оптимальних способів (шляхів, рішень) професійного і кар’єрного розвитку, коригування кар’єрної траєкторії задля підвищення ефективності фахової діяльності. Кар’єру позиціоновано як складне соціально-психологічне явище, що детермінує життєдіяльність особи і передбачає постійні зміни (підйоми і спади) в її професійному й особистісному розвитку. Обґрунтовано, що професійна кар’єра є процесом реалізації людиною себе, своїх можливостей в межах виконання професійної діяльності й успішно спланувати професійну кар’єру спроможні особи зі сформованими стійкими кар’єрними орієнтаціями. Проаналізовано основні суперечності, що зумовлюють виникнення невідповідностей між індивідуально-особистісними уявленнями майбутніх фахівців та їхнім реальним потенціалом, а саме: між розумінням індивідом суті кар’єри і середовищем, в якому він може професійно зростати, розраховуючи на власні сили; між кар’єрою й іншими сферами життєдіяльності особи, обставинами, в яких такі розходження посилюються; соціальними стереотипами щодо кар’єри та їхнім упливом на кар’єрні орієнтації окремих індивідів; між недостатнім рівнем смислових зв’язків щодо якості професійної підготовки та перспективами життєдіяльності і професійної самореалізації. На думку авторів, на подолання цих суперечностей необхідно спрямовувати заходи щодо консультування з професійної кар’єри майбутніх фахівців. У статті розглянуто методичні аспекти організації консультативних заходів для окремої особи (індивідуальне консультування), кількох індивідів (групове консультування) або кількох груп (циклове консультування) на основі застосування діагностичних методів і методик самооцінки індивідуальних якостей, оцінки професійної діяльності, методів інформування й аналізу тенденцій ринкової економіки з урахуванням специфіки фаху.
 
Publisher ЖККГВ «Полісся» ЖОР
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712999/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_Word_.pdf
- Orlov, Valeriy and Bazyl, Liudmyla (2018) Contradictions in Career Counselling of Future Specialists Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка (16). pp. 14-19. ISSN 2223-5752