Методологія формування кар’єрних орієнтацій і досягнення професійного успіху фахівців
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/713000/
|
|
Title |
Методологія формування кар’єрних орієнтацій і досягнення професійного успіху фахівців
Methodology of developing career orientations and enhancing professional success of specialists |
|
Creator |
Орлов, В.Ф.
Базиль, Л.О. |
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance 37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships 37.09 Organization of instruction |
|
Description |
У статті обґрунтовується значущість ціннісних орієнтацій людини в процесах самовизначення, самоздійснення та професійного саморозвитку. Аргументується, що узгодженість ціннісних орієнтацій людини щодо вибору професії, сфери діяльності із їхніми інтересами і здібностями, рівнем домагань і досягнень у виконанні комплексних професійно-функціональних завдань, світоглядною позицією щодо навчання, самовдосконалення, саморозвитку й самоактуалізації є провідним рушійним засобом цілісної і всебічної самореалізації людини у динамічному нестабільному світі. Наголошується на об’єктивній необхідності здійснення постійного психолого-педагогічного супроводу щодо планування кар’єри, формування уявлень про професійний успіх людини, надання педагогічної підтримки дорослим у процесі перепідготовки, підвищення кваліфікації, забезпечення оптимальних умов для самореалізації, розроблення та впровадження програм зміни кар’єрних орієнтацій на різних етапах професійного зростання людини. Характеризуються основі механізми організації такого супроводу.
The article justifies significance of human values in the processes of self-determination, self-realization and professional self-development. It is proved that the correspondence of human values with regard to choosing a profession, a sphere of activity with one’s interests and abilities, a level of aspirations and achievements in the implementation of comprehensive professional and functional tasks, philosophical views on learning, self-development, self-development and self-actualization is the leading motive for holistic self-realization of the individual in a dynamic and unstable world. Considerable attention is paid to an objective need to provide constant psychological and pedagogical support in planning a career, to develop some views on professional success, to assist adults in retraining and advanced training, to create optimal conditions for self-realization, to design and implement the programmes for changing career orientations at different stages of professional growth. The main mechanisms for organizing such support are characterized. |
|
Publisher |
Знання України
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/713000/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%91%D0%B0%D0%B7%D0%B8%D0%BB%D1%8C_%D0%9E%D1%80%D0%BB%D0%BE%D0%B2_%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%BE%D0%BB_%D1%81%D0%B5%D0%BC%D1%96%D0%BD%25D.pdf
- Орлов, В.Ф. and Базиль, Л.О. (2018) Methodology of developing career orientations and enhancing professional success of specialists Концептуальні засади розвитку освіти дорослих: світовий досвід, українські реалії і перспективи. pp. 330-337. ISSN 978-966-316-438-0 |
|