Запис Детальніше

Становлення психологічної служби системи освіти в контексті суспільних трансформацій в Україні

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713069/
http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/psychology/article/view/1139/0
 
Title Становлення психологічної служби системи освіти в контексті суспільних трансформацій в Україні
Формирование психологической службы системы образования в контексте социальных трансформаций в Украине
Development of the psychological service of the system of education in the context of social transformations in Ukraine
 
Creator Панок, Віталій Григорович
Лунченко, Надія Вікторівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті висвітлюються історичні етапи розвитку психологічної служби у системі освіти України у ХХ – початку ХХІ століття, розкривається роль і значення упровадження психологічних знань у практику реформування освітньої галузі. Виявлено і описано головні чинники розвитку практичної психології в країні протягом століття. Здійснено аналіз нормативної бази та роботи окремих дослідників проблеми. Описано сучасний стан, проблеми і перспективи розвитку психологічної служби на сучасному етапі оновлення системи освіти. Визначено шляхи подальшого вдосконалення діяльності практичних психологів і соціальних педагогів.
В статье освещаются исторические этапы развития психологической службы в системе образования Украины в ХХ - начале XXI века, раскрывается роль и значение внедрения психологических знаний в практику реформирования образования. Выявлено и описано главные факторы развития практической психологии в стране в течение века. Осуществлен анализ нормативной базы и работы отдельных исследователей проблемы. Описаны современное состояние, проблемы и перспективы развития психологической службы на современном этапе обновления системы образования. Определены пути дальнейшего совершенствования деятельности практических психологов и социальных педагогов.
The Aim of the study is to analyze the history of the formation of the psychological service of the education system and give a description of the basic conceptual and methodological approaches to the implementation of the idea of a holistic study of the child's personality and the laws of its development.
Results: The article covers the historical stages of psychological service’s development in the system of education of Ukraine from the XX till the beginning of the XXI century, reveals the role and importance of the introduction of psychological knowledge in the practice of reforming the educational field. The main factors of the development of practical psychology in the country for the century have been discovered and described. The analysis of the normative base and the work of individual researchers of the problem are carried out. The present state, problems and prospects of the development of the psychological service at the present stage of updating the education system are described. The ways of further improvement of activity of practical psychologists and social pedagogues are determined.
Conclusions: Practical psychology has all the bases for its further development: historical and psychological (knowledge accumulated in the previous stages of development of the state and society); socio-political (needs of society and its social order); scientific-practical (diverse experience of socio-psychological activity of subjects of society - people and social institutions); scientific-theoretical (a set of systematized knowledge, which are generalized to the level of theoretical knowledge), etc. The psychological service in the education system of Ukraine should not be a set of separate regional (district, city) services or service institutions, or even individual specialists, which form only a formal unity, it should represent a single industry system of psychological support and socio-pedagogical support the educational process, the processes of development and social adaptation of all participants in the educational process.
 
Publisher ХНПУ
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713069/1/1139-2274-1-SM.pdf
- Панок, Віталій Григорович (orcid.org/0000-0003-1421-0554 <http://orcid.org/0000-0003-1421-0554>) and Лунченко, Надія Вікторівна (orcid.org/0000-0002-4926-7115 <http://orcid.org/0000-0002-4926-7115>) (2018) Development of the psychological service of the system of education in the context of social transformations in Ukraine Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія (58). pp. 8-24. ISSN 2312-1599