Запис Детальніше

Професійна освіта у державній політиці: прогностичний аспект

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713149/
 
Title Професійна освіта у державній політиці: прогностичний аспект
Vocational education in national politics: the prognostic aspect
 
Creator Ничкало, Нелля Григорівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті аналізується проблема передбачення як категорія філософії і професійної педагогіки. Здійснюється ретроспективний аналіз формування державної освітньої політики в незалежній Україні, розкриваються окремі аспекти законотворення щодо професійно-технічної освіти, а також суперечності між науково обгрунтованими положеннями, задекларованими у державних документах щодо професійної підготовки конкурентоспроможних кваліфікованих робітників
і молодших спеціалістів та відсутністю ефективних механізмів їх реалізації на загальнодержавному, регіональному та галузевих рівнях. Привернуто увагу до Національної доповіді про стан і перспективи розвитку освіти в Україні
(2016 p.), що має стратегічне значення. На прикладі досліджень з порівняльної професійної педагогіки, виконаних в науковій школі автора доводиться важливість їх прогностичної функції. Підкреслюється роль синергетики в обгрунтуванні державної освітньої політики, в забезпеченні цілісності усіх освітянських підсистем, прогностичного визначення цільових, змістових і ціннісних контекстів
освіти всіх рівнів (за В. Кременем). Розкривається вплив польсько-української співпраці на розвиток досліджень прогностичного спрямування.
The article analyzes the problem of forecasting as a category of philosophy and professional pedagogy. Retrospective analysis of the state educational policy
development in independent Ukraine has been made. Some aspects of laws on vocational education adoption as well as contradictions between scientifically based regulations, declared in state documents on training of competitive skilled workers and young professionals and the lack of effective mechanisms for their implementation at national, regional and sectoral levels are revealed. In the article, the attention is drawn to the National Report on the state and prospects of education development in Ukraine (2016), which has strategic importance. On the example of comparative studies on professional pedagogy, made within scientific school of the author, their prognostic importance is proved. The role of synergy in the justification of the national education policy, to ensure the integrity of all educational subsystems, prognostic identification of target, content and value contexts of education at all levels (by
V. Kremen) is emphasized. The influence of Polish-Ukrainian cooperation in the development of forecasting research areas is revealed.
 
Publisher Видавництво Університету Казимира Великого
Publishing House of Kazimierz Wielki University
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713149/1/%D0%9D%D0%B8%D1%87%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D0%BE%202018.pdf
- Ничкало, Нелля Григорівна (orcid.org/0000-0002-5989-5684 <http://orcid.org/0000-0002-5989-5684>) (2017) Vocational education in national politics: the prognostic aspect Education for the future in the light of challenges of the 21st century, 1 (2). pp. 126-146.