Запис Детальніше

The professional development of the ukrainian university teachers in terms of the current european educational policy

Репозитарій Вінницького Національного Технічного Університету

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title The professional development of the ukrainian university teachers in terms of the current european educational policy
 
Creator Stoliarenko, Ol. V.
Stoliarenko, O. V.
Столяренко, Ол. В.
Столяренко, О. В.
 
Subject професійний розвиток
викладачі університетів
зміни у галузі вищої освіти
зміни у методах викладання
professional development
university teachers
changes in higher education
сhanges in teaching
 
Description Since the restoration of independence in Ukraine in 1991, much has changed with regard to higher education. Radical social and economic developments took place in the early 1990s and in subsequent years, university education was significantly influenced by the educational policy of the European . University teachers are viewed as key actors in implementing changes, solving problems and achieving goals in higher education. The focus of this research is how university teachers themselves experience and interpret changes in their work and how they cope with changes. A qualitative research strategy is adopted along with a phenomenological approach. Semi-structured interviews were conducted with ten long-serving university teachers.
In the study, eight main themes of change and various activities for coping with change were identified. One of the most significant changes relates to the students.
It can be concluded that the work of Ukrainian university teachers has become increasingly complex, as the variety of tasks and what is required of them primarily relates to growing societal changes, globalization and Europeanization. Although it must be admitted that the investigation sample is limited and its results cannot be generalised for all Ukrainian university teachers, the emerging patterns of professional development indicates the most substantial trends. In addition, these findings can help foster future research in this area.
Після відновлення незалежності в Україні в 1991 році багато чого змінилося у системі вищої освіти. На університетську освіту значно вплинула освітня політика Європейського Союзу. Викладачі університетів вважаються ключовими учасниками впровадження змін, вирішення проблем і досягнення цілей у сфері вищої освіти. У центрі уваги цього дослідження є те, як викладачі університетів інтерпретують зміни у своїй роботі та як вони вирішують проблеми, що постають перед ними. Застосовано феноменологічний дослідницький метод, що передбачає проведення напівструктурованих інтерв`ю. У дослідженні було визначено вісім основних тематичних напрямків змін та охарактеризовано заходи спрямовані викладачами на їх подолання. Можна зробити висновок, що робота українських викладачів університетів стає все більш складною, оскільки різноманітність завдань і те, що від них вимагається, перш за все стосується зростаючих змін у суспільстві, глобалізації та європеїзації. Хоча слід визнати, що вибірка досліджень є обмеженою, а її результати не можуть бути узагальнені для всіх викладачів університетів України. Нові моделі професійного розвитку свідчать про найбільш суттєві тенденції.
 
Date 2019-01-31T10:22:10Z
2019-01-31T10:22:10Z
2018
 
Type Monograph
 
Identifier Stoliarenko Ol. V. The professional development of the ukrainian university teachers in terms of the current european educational policy [Text] / Ol. V. Stoliarenko, O. V. Stoliarenko // European Vector of Contemporary Psychology, Pedagogy and Social Sciences: the Experience of Ukraine and the Republic of Poland : collective monograph. – Sandomierz : «Baltija Publishing», 2018. – Vol. 2. – P. 358–377.
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/23643
 
Language uk_UA
 
Relation European Vector of Contemporary Psychology, Pedagogy and Social Sciences: the Experience of Ukraine and the Republic of Poland : 358-377.
 
Format application/pdf
 
Publisher Sandomierz : «Baltija Publishing»