Запис Детальніше

Дослідження структурних компонентів гуманістично спрямованої особистості

Репозитарій Вінницького Національного Технічного Університету

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Дослідження структурних компонентів гуманістично спрямованої особистості
 
Creator Столяренко, Ол. В.
Столяренко, О. В.
Столяренко, Е. В.
Stoliarenko, Ol.V.
Stoliarenko, O.V.
 
Subject ціннісне ставлення до людини
емоційно-ціннісне ставлення до себе
когнітивний компонент
емоційний компонент
діяльнісно-практичний компонент
трьохрівнева структура самосвідомості
 
Description У статті представлений психолого-педагогічний аналіз становлення гуманістично орієнтованої особистості на основі компонентного підходу в розвитку самосвідомості вихованців. У процесі дослідження структури ціннісного ставлення до людини, що лежить в основі гуманістичного виховання, нами було виділено когнітивний (інтелектуальний), емоційно-ціннісний і діяльнісно-практичний компоненти. Засвоєні наукові знання про людину, призначення, зміст її життя, відомості про загальнолюдські цінності, моральні якості, осмислення того, як діяти в тій чи іншій ситуації, адекватна самооцінка можуть сприяти позитивному розвитку емоційно-ціннісного ставлення до себе, а далі – й до інших людей. Діяльнісно-практичний компонент є важливим підсумком зусиль, виховання і самовиховання на шляху до удосконалення особистості в її гуманістичному розвитку. У статті ми представили фрагмент дослідження особливостей процесу формування ціннісного ставлення до людини на рівні когнітивного і емоційно-ціннісного компоненту.
В статье освещены психолого-педагогические особенности формирования гуманно настроенной личности на основе компонентного подхода. В процессе анализа структуры всех составляющих ценностного отношения к человеку нами были выделены: когнитивный (интеллектуальный), эмоци-онально-ценностный и деятельностно-практический компоненты. Усвоенные научные знания о человеке, его призвании, содержании жизни, сведения об общечеловеческих ценностях, осмысление того, как действовать в той или иной ситуации, адекватная самооценка могут способствовать позитивному развитию эмоционально-ценностного отношения к себе, а дальше – и к другим людям. Деятельностно-практический компонент в структуре ценностного отношения к человеку является важным итогом усилий, воспитания и самовоспитания на пути к совершенствованию личности в ее гуманистическом развитии. В статье представлен фрагмент исследования особенностей процесса формирования ценностного отношения к человеку на уровне когнитивного и эмоционально-ценностного компонента.
The article presents the study of a value-oriented person`s structure. It distinguishes the three main components of the given phenomenon: cognitive (intellectual), emotional and value-oriented, activity and practical components. Activity and practical component in the structure of the value-oriented attitude is an important result of educational and self-educational efforts towards a humanistic personality in his/her development. Emotional and value-oriented attitude to oneself, which implies the feeling of self-esteem, self-respect or vice versa in the feeling of inferiority and rejection of oneself in the personality`s structure, is an important component in the formation process of such a common notion as the value-oriented attitude to a person. This is the result of comprehension in terms of meaningful ethical assessment of one`s behavior, feelings, and decisions. It is also associated with the knowledge about other people, their attitudes (likes, dislikes) to the others and interaction with them; the peculiarities of the communication process. The person often avoids actual comprehension of negative attitude towards him/her, which does not contribute to correct self-esteem. Assimilated scientific knowledge about the person, the purpose and meaning of his/her life, information about universal human qualities, understanding of what to do in any given situation, adequate self-esteem can contribute to the positive development of emotional and value-oriented attitude to oneself, and later - to other people. This problem became the subject of given experimental analysis which has been carried out by using well-known methods of personality study, which were adapted according to the peculiarities of the problem. The fragment of the study of the value-oriented attitude to a person formation at the level of cognitive, emotional and value-oriented components is presented in the article.
 
Date 2019-01-31T08:53:25Z
2019-01-31T08:53:25Z
2015
 
Type Article
 
Identifier Столяренко Ол. В. Дослідження структурних компонентів гуманістично спрямованої особистості [Текст] / Ол. В. Столяренко, О. В. Столяренко // Первый независимый научный вестник. – Киев, 2015. – № 5. – С. 31–37.
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/23625
37.034
 
Language uk_UA
 
Relation Первый независимый научный вестник. № 5 : 31–37.
 
Format application/pdf
 
Publisher Громадська організація "Фундація економічних ініціатив"