Запис Детальніше

THE PARADIGM OF FEMALE CHARACTERS IN UKRAINIAN FOLK FAIRY TALES

Наукові журнали НАУ

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title THE PARADIGM OF FEMALE CHARACTERS IN UKRAINIAN FOLK FAIRY TALES
ПАРАДИГМА ЖЕНСКИХ ОБРАЗОВ УКРАИНСКОЙ ВОЛШЕБНОЙ СКАЗКИ
ПАРАДИГМА ЖІНОЧИХ ОБРАЗІВ УКРАЇНСЬКОЇ ЧАРІВНОЇ КАЗКИ
 
Creator НАУМОВСЬКА, Олеся
 
Subject folklore; folk prose; magic fairy tale; female characters; character; variant
УДК 801.81:398.21:2-187](477)
фольклор; народная проза; волшебная сказка; женские образы; персонаж; вариант
УДК 801.81:398.21:2-187](477)
фольклор; народна проза; чарівна казка; жіночі образи; персонаж; варіант
УДК 801.81:398.21:2-187](477)
 
Description The article is devoted to the gender issues relevant for contemporary folklore studies, namely to the analysis of the female characters in the Ukrainian fairy tales. According to the author the female characters can be divided into two large groups that are heterogeneous in their quantitative characteristics: polysemantic and monosemantic. The polysemantic group of the feminine characters includes “girl”, “wife”, “mother” and “experienced old lady”. The monosemantic group is quantitatively less than polysemantic in the Ukrainian fairy-tale tradition. It includes three main images: “stepmother”, “orphan-girl” and “old lady`s daughter”. Fairy tales embody the generalized features of the ethnic psyche of the people-creator.
Статья посвящена актуальной для современной фольклористики гендерной проблематике, в частности анализу женских образов украинской волшебной сказки. Эти образы разделены на две большие группы, неоднородные по своим количественным характеристикам: полисемантические и моносемантические. К полисемантической группе феминных образов принадлежат «девушка», «жена», «мать», «пришла баба». Моносемантическая группа в украинской сказочной традиции количественно значительно меньше, чем полисемантическая. В нее входят три основных образа: «мачеха», «сирота» и «старухина дочка». Сказочные образы воплощают обобщенные черты етнопсихотипа народа-творца.
Статтю присвячено актуальній для сучасної фольклористики гендерній проблематиці, зокрема аналізові жіночих образів української чарівної казки. Ці образи поділено на дві великі групи, неоднорідні за своїми кількісними характеристиками: полісемантичні та моносемантичні. До полісемантичної групи фемінних образів належать «дівчина», «дружина», «мати», «дійшла баба». Моносемантична група в українській казковій традиції кількісно значно менша, ніж полісемантична. До неї входять три основні образи: «мачуха», «сирітка» та «бабина дочка». Казкові образи втілюють узагальнені риси етнопсихотипу народу-творця.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2018-12-30
 
Type


 
Format application/pdf
application/pdf
application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/go/article/view/13355
10.18372/2520-6818.38.13355
 
Source Humanitarian Education in Technical Universities; № 38 (2018); 88-94
Гуманитарное образование в технических высших учебных заведениях; № 38 (2018); 88-94
Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах; № 38 (2018); 88-94
 
Language uk