Запис Детальніше

Розвиток мовленнєвих умінь молодших школярів під час вивчення граматичного матеріалу на засадах функціонально-комунікативного підходу

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713831/
 
Title Розвиток мовленнєвих умінь молодших школярів під час вивчення граматичного матеріалу на засадах функціонально-комунікативного підходу
Development of junior pupils’ speech abilities in the process of learning grammar material on the grounds of functional-communicative approach
Развитие речевых умений младших школьников в процессе изучения грамматического материала на основе функционально-коммуникативного подхода
 
Creator Петрук, Оксана Миколаївна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія і методика навчання української мови. – Інститут педагогіки АПН України, Київ, 2005.
Дослідження присвячене проблемі мовленнєвого розвитку молодших школярів у процесі вивчення граматичного матеріалу рідної мови шляхом реалізації функціонально-комунікативного підходу.
На основі аналізу психолінгвістичних, психологічних, лінгводидактичних джерел та шкільної практики теоретично обґрунтовано і розроблено методику розвитку мовленнєвих умінь учнів, в основу якої покладено ідею функціонально-комунікативного підходу до вивчення граматичного матеріалу. Вона була спрямована на забезпечення: а) системного розгляду мовних одиниць у єдності їх значень, форм і функцій; б) поетапності у формуванні мовно-мовленнєвих умінь учнів; в) корекції й удосконалення вмінь молодших школярів граматично правильно оформляти мовні одиниці, спираючись на знання правил і закономірностей рідної мови; г) розвитку мовленнєвих умінь учнів у процесі міжособистісного спілкування. Експериментальна перевірка засвідчила ефективність пропонованої методики.
The dissertation at competition for scientific degree of pedagogical sciences candidate by speciality 13.00.02 – theory and methods of Ukrainian language teaching. Institute of Pedagogics Academy of Pedagogical sciences of Ukraine.– Kyiv, 2005.
The study is devoted to problem of junior pupils’ speech abilities development in the process of learning native language’s grammar material by functional-communicative approach realization.
At the first chapter of the dissertation the methods of forming the speech abilities in the process of learning grammar material on the grounds of functional-communicative approach are theoretically substantiated; the essence of the functional-communicative approach and importance of its usage wilt the purpose of pupils’ speech abilities development are presented; the linguistic analysis of the functions of Ukrainian grammar categories, which learn in the first forms is made; psychologic-pedagogical conditions of learning the grammar material by junior pupils’ and their communicative development is examined; the state of realization of the functional-communicative approach at the study process.
At the second of the dissertation the principles of forming the methods, learning approaches and methods, kind of exercises and their systematization are examined; organization of the experimental studying and checking the effectiveness of elaborated methods of pupils’ speech abilities development in the process of learning grammar material on the grounds of functional-communicative approach is described. The effectiveness of methods is substantiated and demonstrated theoretically.
The material of the dissertation can be used in the process improvement the content of syllabus and textbooks, while elaborating the methodical mother tongue textbooks. Part of the investigated material (exercises, tasks’ models / examples usw) can be used as language course chapters.
Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук по специальности 13.00.02 – теория и методика обучения украинскому языку. – Институт педагогики АПН Украины, Киев, 2005.
Исследование посвящено проблеме речевого развития младших школьников в процессе изучения грамматического материала родного языка путем реализации функционально-коммуникативного подхода.
В первом разделе диссертации теоретически обоснована методика формирования речевых умений в процессе изучения грамматического материала на основе функционально-коммуникативного подхода: освещена сущность функционально-коммуникативного подхода и целесообразность его применения с целью развития речевых умений учащихся; осуществлен лингвистический анализ функций грамматических категорий украинского языка, изучаемых в начальных классах; рассмотрены психолого-педагогические условия изучения младшими школьниками грамматического материала и их речевого развития; изучено место функционально-коммуникативного подхода в практике обучения.
Во втором разделе диссертационной работы освещены принципы построения методики, методы и приемы обучения, а также виды упражнений и их систематизация. Описана организация экспериментального обучения и проверка эффективности разработанной методики развития речевых умений учащихся в процессе изучения грамматического материала на основе функционально-коммуникативного подхода. Эффективность методики обоснована и экспериментально доказана.
Материалы диссертации могут быть использованы в процессе усовершенствования содержания программ и учебников, при разработке методических пособий по родному языку. Часть опытного материала (упражнения, образцы заданий и др.) может служить моделью для разработки аналогичных заданий по другим разделам языкового курса.
 
Publisher Київ, Інститут педагогіки АПН України
 
Date 2005
 
Type Thesis
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713831/1/%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D1%83%D0%BA%20%D0%9E.%D0%9C._%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B5%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%20%D0%B4%D0%B8%D1%81%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97.pdf
- Петрук, Оксана Миколаївна (orcid.org/0000-0001-5964-0676 <http://orcid.org/0000-0001-5964-0676>) (2005) Development of junior pupils’ speech abilities in the process of learning grammar material on the grounds of functional-communicative approach Dissertation candidate2 thesis, Інститут педагогіки.