Запис Детальніше

Концепція проектування smart-комплексів навчальних дисциплін для закладів професійної (професійно-технічної) освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714143/
 
Title Концепція проектування smart-комплексів навчальних дисциплін для закладів професійної (професійно-технічної) освіти
Концепция проектирования smart-комплексов учебных дисциплин для учреждений профессионального (профессионально-технического) образования
The concept of designing smart-complexes of educational disciplines for institutions of professional (vocational) education
 
Creator Гуменний, О.Д.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті представлено концепцію проектування Smart-комплексів навчальних дисциплін для покращення якості підготовки кваліфікованих робітників у закладах професійної (професійно-технічної) освіти і на виробництві. Визначено, що Smart-комплекс навчальної дисципліни – це комплексна інформаційна динамічна система електронного освітнього ресурсу навчально-методичного спрямування, побудована на постійному розвитку і зміні функціональних зв’язків і відношень. Вона призначена забезпечити безперервний дидактичний цикл процесу навчання, що складається з організаційно-методичних матеріалів для аудиторної і самостійної роботи студентів у рамках засвоєння ними дисципліни за навчальним планом та систематизованих теоретичних, практичних, тестових матеріалів, побудованих на принципах інтерактивності, адаптивності та відкритості. З’ясовано, що конструктивними елементами smart-комплексу навчальних дисциплін є середовище творчої самореалізації студента, блок конструктивного вирівнювання (забезпечує можливість побудови студентом власної освітньої траєкторії, що обумовлює відмінність від електронних навчальних підручників), а також креативне, освітнє, авторське та невербальне середовища. Важлива роль у smart-комплексі навчальних дисциплін належить інформаційно-комунікаційним технологіям. Особливістю smart-комплексу навчальної дисципліни є врахування вимог принципу конструктивного вирівнювання для створення індивідуальної освітньої траєкторії студента, широкого впровадження навчальних проектів. За такого підходу навчальний план та передбачувані результати навчальної діяльності, зміст, форми і методи навчання, а також методи контролю, діагностування й оцінювання взаємоузгоджені та спрямовані на оптимізацію умов для підтримки пізнавальної активності студентів. З метою з’ясування впливу компонентів Smart-комплексу навчальних дисциплін на ефективність освітнього процесу проведено дослідно-експериментальну роботу щодо реалізації досвіду упровадження евристичних форм, методів і прийомів для розширення інформаційної бази уроку та підвищення доступності навчальної інформації; доцільності і результативності використання моделі нейронної мережі Коско для досягнення творчої самореалізації студентів.
В статье представлена концепция проектирования Smart-комплексов учебных дисциплин для улучшения качества подготовки квалифицированных рабочих в учреждениях профессионального (профессионально-технического) образования и на производстве. Определено, что Smart-комплекс учебной дисциплины - это комплексная информационная динамическая система электронного образовательного ресурса учебно-методического направления, построена на постоянном развитии и изменении функциональных связей и отношени Она предназначена обеспечить непрерывный дидактический цикл процесса обучения, состоящий из организационно-методических материалов для аудиторной и самостоятельной работы студентов в рамках усвоения ими дисциплины по учебному плану и систематизированных теоретических, практических, тестовых материалов, построенных на принципах интерактивности, адаптивности и открытости. Выяснено, что конструктивными элементами smart-комплекса учебных дисциплин является среда творческой самореализации студента, блок конструктивного выравнивания (обеспечивает возможность построения студентом собственной образовательной траектории, обусловливает отличие от электронных учебников), а также креативное, образовательное, авторское и невербальное среды. Важная роль в smart-комплексе учебных дисциплин принадлежит информационно-коммуникационным технологиям. Особенностью smart-комплекса учебной дисциплины является учет требований принципа конструктивного выравнивания для создания индивидуальной образовательной траектории студента, широкого внедрения учебных проектов. При таком подходе учебный план и предполагаемые результаты учебной деятельности, содержание, формы и методы обучения, а также методы контроля, диагностирования и оценки взаимосогласованные и направлены на оптимизацию условий для поддержки познавательной активности студентов. С целью выяснения влияния компонентов Smart-комплекса учебных дисциплин на эффективность образовательного процесса проведения опытно-экспериментальную работу по реализации опыта внедрения эвристических форм, методов и приемов для расширения информационной базы урока и повышение доступности учебной информации; целесообразности и результативности использования модели нейронной сети Коско для достижения творческой самореализации студентов.
The article presents the concept of designing Smart-complexes of educational disciplines for improving the quality of training skilled workers in vocational (vocational) education and production institutions. It is determined that the Smart-complex of an academic discipline is a complex information dynamic system of an electronic educational resource of an educational and methodical direction, built on the continuous development and change of functional connections and relations. It is designed to provide a continuous didactic cycle of the learning process, consisting of organizational and methodological materials for students’ classroom and independent activity in the framework of their mastering the discipline according to the curriculum and systematic theoretical, practical, test materials built on the principles of interactivity, adaptability and openness. It was found out that the constructive elements of the Smart-complex of educational disciplines are the environment of the student’s creative self-realization, the block of constructive alignment (it allows the student to build their own educational trajectory, makes it different from electronic textbooks), as well as the creative, educational, author’s and non-verbal environment. An important role in the Smart-complex of educational disciplines belongs to information and communication technologies. A feature of the Smart-complex of the discipline is the consideration of the requirements of the principle of constructive alignment to create an individual educational trajectory of the student and a widespread introduction of educational projects. With this approach, the curriculum and the expected results of training activities, the content, forms and methods of training, as well as methods for monitoring, diagnosing and evaluating are mutually agreed and are aimed at optimizing conditions to support students’ cognitive activity. In order to clarify the impact of the components of the Smart-complex of educational disciplines on the effectiveness of the educational process there was carried on the issues of realization the experience of implementing heuristic forms, methods and techniques for expanding the information base of the lesson and for increasing the availability of educational information; the feasibility and effectiveness of using the Kosco neural network model to achieve creative self-realization of students.
 
Publisher Інститут професійно-технічної освіти НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714143/1/%D0%9A%D0%9E%D0%9D%D0%A6%D0%95%D0%9F%D0%A6%D0%86%D0%AF%20SMART-%D0%9A%D0%9E%D0%9C%D0%9F%D0%9B%D0%95%D0%9A%D0%A1%D0%A3.pdf
- Гуменний, О.Д. (orcid.org/0000-0001-6596-3551 <http://orcid.org/0000-0001-6596-3551>) (2018) The concept of designing smart-complexes of educational disciplines for institutions of professional (vocational) education Theory and methodology of vocational education, 2 (18). pp. 100-112. ISSN 2617-152X