Запис Детальніше

Практичні заняття з правознавства: методичний аспект

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714228/
http://uej.undip.org.ua/upload/iblock/5a2/5a243055de7dcb098606f4b1bba7b9ae.pdf
 
Title Практичні заняття з правознавства: методичний аспект
Practical trainings in law: methodological aspects
 
Creator Ремех, Тетяна Олексіївна
 
Subject 34 Law. Jurisprudence
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
 
Description У статті висвітлено особливості практичних занять із правознавства в основній та старшій школі, запропоновано загальні вимоги до їх організації, проведення, підготовки вчителя правознавства й учнів. Обґрунтовано умови, що уможливлюють формування правової предметної компетентності школярів у навчанні правознавства через удосконалення їхніх предметних умінь в ході практичних занять. Описано етапи практичного заняття з правознавства й охарактеризовано різні типи таких занять. Наголошено на основних складностях проведення практичних занять із правознавства стосовно учнів і вчителя. Положення статті проілюстровано прикладами.
In the article, the features of the practical training in law in the primary and secondary school that are defined as the lessons of formation and improvement of students' subject skills are described.
We offer the general requirements for organizing and conducting workshops, namely: identification of themes, goals and objectives of classes, preparation of complex cognitive tasks for individual and group work of students, selection of teaching methods, compiling the list of references, development of criteria for evaluating the effectiveness of practical work fulfillment.
It is specified that the abovementioned requirements and the ways to implement them enable effective formation of students’ core legal competence in learning by improving their subject skills, development of legal logic and speech.
The structure of a practical training in law is described together with its main stages. The characteristics of different types of practical training in law for the 9th and the 10th grade is provided; they include the following: learning new material, revision and summarizing ones, legal workshops.
The complexity of the law workshops in relation to students and teachers are considered. They are classified as the following: lack of practical training in current textbooks on jurisprudence; lack of legal experience of new teachers for a practical training in high school; students who are unprepared to participate in the workshops because of their slight experience or even the absense of it.
The provisions of the article are illustrated by the examples of practical exercises contained in the existing programs "Law. Practical Course "(9th grade)," Law (standard level (Grade 10) and the program "Fundamentals of Law" (grade 9), which will take effect from the 2017-2018 academic year.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714228/2/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%A0%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D1%85%20%D0%A3%D0%9F%D0%96%202016%20%E2%84%964.pdf
- Ремех, Тетяна Олексіївна (2016) Practical trainings in law: methodological aspects Український педагогічний журнал, 4. pp. 43-51. ISSN 2411-1317